
1000 synpunkter på nya tunnelbanan till Älvsjö – detta väckte mest kritik
Älvsjö Publicerad 17:31, 30 december 2023När det senaste samrådet för nya tunnelbanan mellan Älvsjö och Fridhemsplan genomfördes under hösten var det arbetstunneln vid Älvsjö IP som väckte mest motstånd bland folk.
Det visar den preliminära genomgången av samrådet som Region Stockholm gjort.
Totalt resulterade samrådet i 900 synpunkter, 10 000 besök på webbsidan och flera hundra besökare på de sammanlagt fyra öppna husen.
LÄS ÄVEN: Älvsjö IP offras vid bygget av gula linjen: ”Barnen drabbas”
Denna gång fick folk tycka till om stationslägen, byggytor, byggmetoder och miljöpåverkan.
Störst reaktion medförde de föreslagna platserna för arbetsområde och arbetstunnel vid Fridhemsplan och Älvsjö. Vid Älvsjö IP vill planerarna använda en fotbollsplan med kringliggande grönytor.
– Vi föreslår en stor byggyta direkt i anslutning till en uppskattad idrottsplats. Här har både idrottsföreningen och föräldrar uttryckt sin oro. Mest för barnens säkerhet och trafiksituationen, men även för annan påverkan som damm och buller. Vi har träffat Älvsjö AIK och allmänheten, informerat och lyssnat in deras synpunkter, kommenterar Johan Brantmark, chef för tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Älvsjö på Regions Stockholms hemsida.
Detta var det tredje samrådet för gula linjen i år. Totalt har mer än tusen synpunkter kommit in och ska vägas in i den fortsatta planeringen, skriver Region Stockholm.
Nu ska tunnelbaneplanerarna gå igenom alla synpunkter och tillsammans med utredningar och tekniska undersökningar får de ett underlag när de väljer inriktning för den fortsatta planeringen.
LÄS ÄVEN: Debatt: T-banebygget hotar Älvsjö IP – så kan vår idrottsplats räddas
Under våren presenteras den slutliga utformningen av tunnelbanelinjen och därefter blir nästa samråd.
Efter att Region Stockholm föreslagit en lokalisering och utformning, ska planer och tillstånd prövas av Trafikverket och Mark- och miljödomstolen.
Runt årsskiftet 2024/2025 ställs järnvägsplanen ut för granskning innan den skickas till planprövning vid Trafikverket.
Tack för att du läser Bättre stadsdel. Du prenumererar väl? Fint erbjudande nu: Välkommen att prenumerera här. Tack!
Nyhetstips: redaktionen@battrestadsdel.se , 0709-449519
Läs mer:
Mest lästa:
Följare 19,5k