
”Bygg väderskydd vid Stockholms båthållplatser”
Åsikter Publicerad 10:03, 22 mars 2017Motion till Stockholms kommunfullmäktige
MOTION. På initiativ av Centerpartiet i landstinget har pendelbåttrafiken på Stockholms vatten utvecklats och byggts ut under de senaste åren. Linje 80 – Sjövägen, fortsätter att locka resenärer och slår rekord för varje år. Nyligen gjordes en sammanställning av antalet resenärer på pendelbåtslinjen mellan Södermalm och Kungsholmen – linje 85. Målet var att under första året locka 100 000 resenärer. Och det nåddes med råge. Totalt gjordes 134 000 under det första året. Vilket inte kan beskrivas som någonting annat än en succé.
Det senaste tillskottet att på ett effektivt sätt nyttja Stockholms vatteninfrastruktur är linje 89 mellan Ekerö och Klara Mälarstrand via Ekensberg och Lilla Essingen . Även den linjen uppskattas av Stockholmarna.
Tyvärr har Stockholms stad inte svarat upp mot landstingets satsningar på en utbyggd och bättre pendelbåtstrafik. Bland annat saknas väderskydd, cykelställ och övergångsställen vid bryggorna.
För att möjliggöra ett attraktivt alternativ till den landburna kollektivtrafiken är det viktigt att den är tillförlitlig och attraktiv – året om. Det gäller även när det är en blåsig och kall februarimorgon, såväl som en regnig oktobereftermiddag.
För att vara ett attraktivt året-om alternativ måste stadens förvaltningar mer aktivt samarbeta med SL. Det behövs väderskydd vid båthållplatserna och det måste bli enklare att fortsätta sin resa med fots, med cykel eller med annan kollektivtrafik när man klivit av båten.
Ett tydligt exempel på där samarbetet fallerat är att man idag måste hoppa över ett räcke och korsa en trafikerad väg utan övergångsställe när man kliver av båten på Söder Mälarstrand. I samverkan med Södermalms stadsdelsnämnd bör staden därför samla in förslag från boende i området och resenärer för att finna en ny lösning, med bättre koppling till Södermalm.
Stockholms läns landsting ser nu över var Stockholms nya båtlinjer ska komma att gå. Stockholms stad bör i det arbetet vara delaktiga, och svara upp med att bygga riktiga väderskydd från dag ett vid de nya båthållplatserna.
Mot bakgrund av ovan yrkar jag därför:
-att staden snarast tar initiativ för att bygga attraktiva och effektiva väderskydd vid båthållplatserna Kungsholmstorg, Klara Mälarstrand, Söder Mälarstrand, Ekensberg samt Lilla Essingen.
-att staden initierar en dialog och en ”förslagslåda” med boende och resenärer för att skapa en bättre koppling mellan angöringsplatsen för linje 85 på Söder Mälarstrand och Södermalm.
-att staden deltar i landstingets arbete med var den framtida båtpendeltrafiken kommer att gå, samt att staden svarar upp och har väderskydd på plats när de nya båthållplatserna börjar trafikeras.
Karin Ernlund (C), gruppledare, ledamot i Stockholms kommunfullmäktige
Bild: Alex Farnsworth
Läs mer:
Mest lästa:
Följare 19,5k