Annons:
Annons:

logo

Följare 19,5k

Krönika: När jag köper mat på nätet: Är kundtjänsten en robot?

KRÖNIKA. Är du nöjd när du handlar på nätet? Snart har jag glömt hur fysiska butiker ser ut. Har inte handlat fler gånger än fingrarna på en hand de senaste sju, snart åtta, månader. Och visst är det bra att kunna handla mode, medicin och mat genom att klicka på bilder.

Vissa varor levereras fraktfritt och med returrätt, i andra fall kostar det att få paketet eller bärkassen hem till dörren.  Skönt.

När det gäller medicin vet man oftast exakt vad man behöver eller har recept. Om varorna finns i lager blir det inte mer än ett par dagars väntetid.

Beställer man kläder som inte passar är returservicen väl genomtänkt och man får tillbaka pengarna snabbt. Åtminstone är det vår erfarenhet. Kanske har du/ni upplevt problem. I så fall – kommentera gärna nedan.

Det vi köper mest på nätet är mat. Jag saknar verkligen möjligheten att välja frukt och grönt i en butik och se vad som är prisvärt – erbjudanden på nätet matchar inte de som finns i butiken. Ibland får man meddelande ”slut i e-handeln” när man vet att varan finns i affären. Men utvecklingen fortskrider.

Att vara beroende av att köpa mat online kan ibland blir problematiskt. En gång fanns inte chokladasken med i kasse. Inte så trevlig helg. Pengarna åter till kreditkortet – en smal lycka.

LÄS ÄVEN: Krönika: Sista ordet om karantän?

De kundtjänster  som jag varit ”tvungen” att kontakta med har varit snabba och effektiva i dylika fall.

Annat är det när någonting är fel med varan. Här är en mejlväxling som jag hade i går med en matleverantör:

8 oktober 2020 20:24 Hej, vid leveransen av era varor var plastburken för Arlas grekiska yoghurt trasig och en del yoghurt hade kommit på såväl mjölk- som juicekartongen. Vill inte äta yoghurten. Vad föreslår ni? Jag bifogar bilder. Med vänlig hälsning, M^jk

8 okt. 2020 20:39 Hej Michael Tack för ditt mejl. Vi beklagar verkligen att alla varorna du fick, inte höll tillräckligt hög kvalitet. Det är oerhört tråkigt och vi förstår absolut din besvikelse över detta. Tyvärr har vi ingen möjlighet att leverera nya varor till dig, men självklart vill vi kompensera dig. Vi ersätter dig med den dåliga varans värde. Detta kommer återbetalas till det kort du använde när du gjorde din order. Transaktionen bokförs normalt inom fem bankdagar.Vi kommer även att ta det inträffade vidare med butiken och leverantör så att vi kan göra vårt bästa för att undvika att det händer igen.Vi uppskattar att du meddelar oss! Med vänlig hälsning Lucas

tors 8 okt. 21:05 Hej Lucas/annan, Tack för snabbt svar. Visserligen har ni möjlighet att leverera yoghurten, men jag förstår att ni anser det inte vara ekonomiskt försvarbart. Synd. Men jag accepterar att ni återbetalar till kreditkortet. Med vänlig hälsning, Majk

tors 8 okt. 2020 21:24 Hej Michael Tack för ditt mejl. Vi beklagar verkligen att vi inte kunde leverera yoghurten till dig i gott skick denna gång. Det känns skönt att du känner dig nöjd med denna lösning! Om du skulle ha vidare funderingar eller önskar reklamera i framtiden är du varmt välkommen att kontakta oss igen. Jag önskar dig en bra kväll. Med vänlig hälsning  Madeleine

tors 8 okt. 22:19 Hej Madeleine/annan. Jag har inte sagt att jag är nöjd.  Accepterar. Ni kan förbättra kundrelation – om ni vill. Det är upp till er. Med vänlig hälsning,  Majk

– Därefter inget svar –

Det verkar som om en del kundtjänstpersonal har svårt att tänka sig lite mer än ”vi betalar tillbaka”. De har säkert lärt sig standardsvar och fraser; eller är de robotar?

Majk Eyre

Publicerad 08:07, 10 oktober 2020
Annons:
Annons:

Gillar du det du läser? Swisha en peng till: 123 086 79 86  

eller donera via PayPal:
MEDBORGARFÖRSLAG

Läs om olika förslag som medborgare lämnar in till sin stadsdelsnämnd. Du kan också lämna in ett själv.

Lämna in medborgarförslag
Stöd logoBättre Stadsdel

Gillar du det du läser? Swisha en peng till: 123 086 79 86  

eller donera via PayPal:
Dagens Fråga

Vad tycker du om den nya gråa färgen på höghuset i Axelsberg?

View Results

Publicerad 21:50, 3 januari 2020
Annonser
Annons:
Annonser
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:casino utan licens
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
PolisNotiser
Podcast
KÖP-BYT-SÄLJ

Köp eller sälj dina prylar lokalt! Gå med i Facebookgruppen Köp Byt Sälj - Vi som bor i Hägersten

Annons: