
Tunnelbygget: Här ska 140 lastbilar per dag passera
axelsbergRÄTTELSE: Ändrar sjunde stycket till: Andra året ökar lastbilstrafiken rejält. Då blir det cirka 140 transportrörelser på en dag med lastbilar som passerar på gatorna.
Bygget av den stora avloppstunneln från Bromma under Hägersten och Liljeholmen till Sickla startar nästa år. Det blir startskottet för flera år med tunga lastbilstransporter och sprängningar i området.
Som Bättre stadsdel tidigare rapporterat ska en ny tunneln leda avloppsvattnet från Bromma till en reningsanläggning i Sickla. Den blir totalt cirka 14 kilometer lång och sprängs ut i berget 30-90 meter under marken. Tunneln byggs från flera ställen samtidigt där byggbolagen spränger ner i berget och där sprängstenen lastas på lastbilarna.

Boende i området har riktat hård kritik mot lastbilstrafiken som kommer bli under den fyra år långa byggtiden. På Hägerstens allé har de boende varit mest kritiska och de lyckades få Mark- och miljödomstolen att stoppa de tunga transporterna på deras gata.

För att få plats med tunnelmynningen och transporterna av bärgmassorna ska nu halva nya Axelsbergs bollplan grävas upp. Området, markerat med den svarta streckade linjen på bilden, hägnas in i samband med byggstart av tunneln i januari 2020.

Det inhägnade området är cirka 10 000 m2 stort och där placeras byggbodar, fordon och material till arbetet. Arbete kan utföras på vardagar klockan 7-22 under fyra år. När tunneln är färdigbyggd fylls tunnelmynningen igen.
Istället för på Hägerstens Allé körs nu sprängstenen från tunnelmynningen via en gångväg ut till Selmedalsvägen. Därifrån går de tunga transporterna vidare via Axelsbergs centrum och Personnevägen förbi förskolorna och simhallen ut på E4/E20.
Första året handlar det om cirka 30 enkelresor med lastbil – eller så kallade transportrörelser – per dag. Med en transportrörelse menas en enkelresa med lastbil vilket betyder lastbilarna passerar 30 gånger på en dag.
Andra året ökar lastbilstrafiken rejält. Då blir det cirka 140 transportrörelser på en dag med lastbilar som passerar på gatorna. Detta pågår under ett halvår.
Enligt informationen på den samrådsmötet som varit om tunnelbygget blir kommer det att att åka en tung lastbil var åttonde minut på denna sträcka.
Därefter minskar antalet transporter igen för att år tre vara på samma nivå som första året. Efter drygt tre år kommer transporterna att avta helt.
Men efter att sprängstentransporterna är klara ska tunneln kläs med betong invändigt. Det betyder att lastbilar ska transportera betong till tunneln under en period av sex till tolv månader efter att sprängstentransporterna har upphört.
Enligt Stockholm vatten behövs sammanlagt cirka 3500 lass med betong under den perioden, det vill säga lastbilarna ska passera cirka 7000 gånger.
Arbetena med den nya tunneln beräknas påbörjas i januari 2020. Under sammanlagt cirka fyra år fram till 2024 blir det alltså ökad lastbilstrafik i området. När exakt bollplanen stängs av eller när lastbilarna börjar köra är ännu inte helt klart.
– Detaljplaneringen av tider med mera pågår och är inte riktigt klara ännu. Så i slutet av aug eller september kan vi säga med exakt, Eva Rådmark Herrder, kommunikationsansvarig för projektet.
Ytterligare en arbetsplats för tunnelbygget blir i Liljeholmen vid Södertäljevägen. Arbetena kommer utföras på liknande sätt som i Axelberg med tunga lastbilstransporter, här över den nya cykelbanan.

Samtidigt med tunnelbygget uppgraderas reningsverket Henriksdal med ny reningsteknik.
Parallellt med detta stora infrastrukturprojekt planeras för ytterligare två stora byggprojekt i området kring Axelsberg. Dels 560 lägenheter som Skanska, Ikano och Lennart Ericsson ska bygga på Selmedalsvägen. Projektet har nyligen varit ute på samråd och en mer detaljerad detaljplan snart ska tas fram.
Dessutom vill byggbolaget SSM bygga cirka 300 lägenheter i Henriksberg.
Bilder: Stockholm Vatten
Publicerad 09:05, 4 juli 2019
Läs mer:
Mest lästa:
- Mordet i Västertorp – en vecka har gått – så jobbar polisen nu
- Äldre man nerslagen och rånad – kvinna överfallen
- NOMINERAD 2023: Elin driver snabbväxande bolag med mångfald: Detta är vår främsta styrka
- Hallå där, Hägersten-Älvsjös nya direktör Lee Orberson – vem är du?
- Förslag: 125 lägenheter kan byggas i Liseberg – samrådsmöte i dag
- Lyckad lansering av lokal vandringsguide – nya säljställen klara
Följare 19,5k