Annons:
Annons:

logo

Följare 19,5k

Tunnelbygget: Här ska 140 lastbilar per dag passera

RÄTTELSE: Ändrar sjunde stycket till: Andra året ökar lastbilstrafiken rejält. Då blir det cirka 140 transportrörelser på en dag med lastbilar som passerar på gatorna.

Bygget av den stora avloppstunneln från Bromma under Hägersten och Liljeholmen till Sickla startar nästa år. Det blir startskottet för flera år med tunga lastbilstransporter och sprängningar i området. 

Som Bättre stadsdel tidigare rapporterat ska en ny tunneln leda avloppsvattnet från Bromma till en reningsanläggning i Sickla. Den blir totalt cirka 14 kilometer lång och sprängs ut i berget 30-90 meter under marken. Tunneln byggs från flera ställen samtidigt där byggbolagen spränger ner i berget och där sprängstenen lastas på lastbilarna. 

Boende i området har riktat hård kritik mot lastbilstrafiken som kommer bli under den fyra år långa byggtiden. På Hägerstens allé har de boende varit mest kritiska och de lyckades få Mark- och miljödomstolen att stoppa de tunga transporterna på deras gata.

För att få plats med tunnelmynningen och transporterna av bärgmassorna ska nu halva nya Axelsbergs bollplan grävas upp. Området, markerat med den svarta streckade linjen på bilden, hägnas in i samband med byggstart av tunneln i januari 2020. 

Det inhägnade området är cirka 10 000 m2 stort och där placeras byggbodar, fordon och material till arbetet. Arbete kan utföras på vardagar klockan 7-22 under fyra år. När tunneln är färdigbyggd fylls tunnelmynningen igen.

Istället för på Hägerstens Allé körs nu sprängstenen från tunnelmynningen via en gångväg ut till Selmedalsvägen. Därifrån går de tunga transporterna vidare via Axelsbergs centrum och Personnevägen förbi förskolorna och simhallen ut på E4/E20.

Första året handlar det om cirka 30 enkelresor med lastbil – eller så kallade transportrörelser – per dag. Med en transportrörelse menas en enkelresa med lastbil vilket betyder lastbilarna passerar 30 gånger på en dag.

Andra året ökar lastbilstrafiken rejält. Då blir det cirka 140 transportrörelser på en dag med lastbilar som passerar på gatorna. Detta pågår under ett halvår. 

Enligt informationen på den samrådsmötet som varit om tunnelbygget blir kommer det att att åka en tung lastbil var åttonde minut på denna sträcka.

Därefter minskar antalet transporter igen för att år tre vara på samma nivå som första året. Efter drygt tre år kommer transporterna att avta helt.

Men efter att sprängstentransporterna är klara ska tunneln kläs med betong invändigt. Det betyder att lastbilar ska transportera betong till tunneln under en period av sex till tolv månader efter att sprängstentransporterna har upphört. 

Enligt Stockholm vatten behövs sammanlagt cirka 3500 lass med betong under den perioden, det vill säga lastbilarna ska passera cirka 7000 gånger.

Arbetena med den nya tunneln beräknas påbörjas i januari 2020. Under sammanlagt cirka fyra år fram till 2024 blir det alltså ökad lastbilstrafik i området. När exakt bollplanen stängs av eller när lastbilarna börjar köra är ännu inte helt klart.

– Detaljplaneringen av tider med mera pågår och är inte riktigt klara ännu. Så i slutet av aug eller september kan vi säga med exakt, Eva Rådmark Herrder, kommunikationsansvarig för projektet.

Ytterligare en arbetsplats för tunnelbygget blir i Liljeholmen vid Södertäljevägen. Arbetena kommer utföras på liknande sätt som i Axelberg med tunga lastbilstransporter, här över den nya cykelbanan.

Samtidigt med tunnelbygget uppgraderas reningsverket Henriksdal med ny reningsteknik.

Parallellt med detta stora infrastrukturprojekt planeras för ytterligare två stora byggprojekt i området kring Axelsberg. Dels 560 lägenheter som Skanska, Ikano och Lennart Ericsson ska bygga på Selmedalsvägen. Projektet har nyligen varit ute på samråd och en mer detaljerad detaljplan snart ska tas fram.

Dessutom vill byggbolaget SSM bygga cirka 300 lägenheter i Henriksberg

Bilder: Stockholm Vatten

Publicerad 09:05, 4 juli 2019
  • Kommentera
Annons:
Annons:

Nyheter

PRENUMERERA

KALENDER

MEDBORGARFÖRSLAG

Läs om olika förslag som medborgare lämnar in till sin stadsdelsnämnd. Du kan också lämna in ett själv.

Lämna in medborgarförslag
Dagens Fråga

Omsättningen för secondhand-marknaden ökar kraftigt. Under 2023 sålde Erikshjälpen, Myrorna och Stockholms Stadsmission för närmare en miljard kronor. Hur mycket av det du har på dig är köpt secondhand?

Selemawit, Hässelby:
– Det mesta. Jag köper även möbler second hand. Det är billigare.
Antonio, Kista:
– Bara skorna. Jag brukar köpa second hand till barnen.

Flora och Sara, Aspudden:
– Jag brukar ha jättemycket second hand men inte just idag. Mössan! Barnen har nästan 100 procent second hand.

Patrik, Hägersten-Liljeholmen
– Ingenting. Jag köper sällan second hand, kanske till barnet. Men det är mest min sambo som köper second hand.

LÄS ÄVEN: Dagens fråga: Hur påverkas din vardag av skjutningar?

Eva, Södermalm:
– Byxorna, skorna, mössan, handskarna och tröjan. Nästan allt!

Disa, Hägersten:
– Jag vet inte, kanske vantarna.

Anki, Hägersten:
– Jag handlar bara second hand. Jag tycker det är mycket roligare och billigare.

Text och bild: Dilek Hakbilen

Tack för att du läser Bättre stadsdel. Välkommen att prenumerera här. Tack!

Nyhetstips: redaktionen@battrestadsdel.se , 0709-449519

Publicerad 12:02, 21 mars 2024
Annonser
Annons:Mäklarringen
Annonser
Annons:alla-casinon-2020
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:Casinostugan
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:BÄTTRESTADSDEL
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Podcast
KÖP-BYT-SÄLJ

Köp eller sälj dina prylar lokalt! Gå med i Facebookgruppen Köp Byt Sälj - Vi som bor i Hägersten

Annons: