
“Cykla – det perfekta sättet att utforska en stadsdel”
hägersten liljeholmenUnder två veckor praktiserade jag på Bättre Stadsdel vid Telefonplan. Jag känner inte till Hägersten-Liljeholmen, men då är det ju bra att jag har en cykel. I Danmark, där jag kommer från, är jag van vid att cykla överallt, och jag tycker att cykla är det perfekta sätt att utforska en ny stadsdel.
Därför försökte jag att hitta den perfekta rutten runt i stadsdelen. Jag hittade några cykelkartor från Stockholm Stads hemsida och från NTF (Nationalföreningen för Trafiksäkerhetens Främjande). De var lite svårare att läsa, men då är det bra att det finns en sajt som Google Maps. Här kunde jag planera min rutt. Den såg ut så här:
Det såg bra ut. Då var det dags att bege sig ut på vägarna.
12.25: Jag lämnar redaktionen i Telefonplan och cyklar till Hemköp för att köpa lunch. Sen åker jag mot Liljeholmen, som är mitt första stopp.
12.50: Ankomst till Liljeholmstorget. Det var många blå skyltar på vägen vilket gjorde de ganska lätt att hitta hit. Nu åker jag vidare mot Vinterviken.
13.02: Enligt Google Maps måste jag åka längs Nybohovsbacken. Men ombyggnationer gör det svårt att komma förbi och jag vet inte om jag får cykla här. Jag stiger av och leder cykeln istället.
13.18: Jag vilar vid en utsiktsplats. Det är jättemysigt att cykla mellan träden men jag vet faktiskt inte om jag får göra det. Här finns inga andra som cyklar. När jag drar vidare är jag tvungen att leda cykeln ned för en brant backe – jag tror inte det gick att cykla där.
13.35: Nu är jag vid Vinterviken. Vinterviksvägen var inte särskilt trafikerad men med många gående. När jag skulle mot båthamnen körde jag förbi en stor lastbil som tutade på mig. Får man inte cykla här? Det får man i alla fall inte göra på den lilla bron runt berget vid vattnet. Här finns en stort skylt med “cykel förbjuden”. I stället måste jag leda cykeln, men vad gör det när utsikten mot vattnet är så fin? Nu drar jag mot Klubbacken.
13.50: Selmedalsvägen doftar kakor!
14.01: Jag har precist kommit ut från skogen på Hägerstens allé. Här finns en skylt som visar att det går at cykla på stigen, men jag såg inga andra cyklister. Nu är jag vid Klubbacken, men jag låter bli att cykla uppför den – ett namn med ’backen’ låter inte behagligt. Jag skippar ‘backen’ och ändrar min GPS mot Mälarhöjden.
14.11: Jag åkte lite fel på vägen och var tvungen att åka uppför en backe som jag hade precis cyklat nedför. Men nu är jag vid Mälarhöjdens T-bana. Här ser jag en av de sköna blå skyltarna som ledde mig mot Liljeholmen. Jag åker vidare mot Telefonplan.
14:32: Tillbaka på redaktionen. De blå skyltarna förde mig säkert framåt och det var en fin tur genom fina och lugna bostadsområden – en kontrast till motorvägen i Liljeholmen.
Hur var det då? Först och främst blev jag jättestort fan av de blå skyltar som är placerade vid varje vägkorsning. Det gör att det blir hur lätt som helst att hitta. Utan dem fick jag lita på Google Maps och det var inte alltid lika pålitligt, till exempel vid Trekanten och Vinterviken var det svårt att veta vart jag kunde cykla.
Enligt rutten var det en tur på 11,8 km som tog 47 minuter, men det blev ungefär 13 km på 1 timme och 45 minuter. Om man inte stannar och kollar GPS:en och tar bilder hela tiden då kommer det ta mycket kortare tid. Hur som helst är det ett fint område, särskilt vid vattnet. Detta var nog inte min enda cykeltur i stadsdelen.
Text: Laura Bjærge
Bild: Alex Farnsworth och Laura Bjærge
Läs mer:
Mest lästa:
- Samråd i Aspudden: Tre villor rivs – 70 lägenheter byggs
- Krönika: Coronakrisen i Hägersten gör mig till expert att fatta beslut
- Tre villor rivs – ersätts med 15 lägenheter
- Fastighetsutvecklare köper för 100 miljoner i Aspudden – planerar 60 bostäder
- Samråd med många synpunkter: Tänk på detta när nya t-banan till Älvsjö planeras
- Biblioteken öppnar igen – detta gäller
Följare 19,5k