
Här nätverkar Hägerstensföretagare – efter amerikansk modell
hägersten LYSSNA PÅ ARTIKELN Publicerad 17:17, 8 december 2024Hur bygger man upp ett nätverk som småföretagare? Hur hittar företagare nya kunder lokalt? Bättre stadsdel ska i några artiklar skildra hur företagare i området jobbar för att bygga nätverk och utveckla sin verksamhet.
Först ut är de frukostmöten som regelbundet äger rum vid Telefonplan i organisationen Business Network Internationals (BNI) regi. Det är ett av de forum där lokala företagare från Hägersten har funnit ett forum för att peppa, lära känna och hjälpa varandra.
Välkommen att prenumerera på Bättre stadsdel – här
Ingmar arbetar på TV-produktionsbolaget TTV Media och han gick med i nätverket för 16 år sedan.
– Då var jag ny som företagare och sökte kontakter för att få fler affärer och det har fungerat, säger han.

Tidigare har det riktats en del kritik mot att BNI som organisation ställer höga krav på sina medlemmar.
– Vi träffas ju ofta och förväntas dessutom besöka varandras verksamheter och hålla kontakt. Det kan verka mycket, men att vi träffas regelbundet är det som bygger förtroende och gör oss trygga med att vi kan rekommendera varandra i mötet med våra respektive kunder, säger Sanna Balsvik, konsult på BNI.
I Hägerstensgruppen är det drygt 30 företagare och inbjudna gäster som träffas, samma dag varje vecka på en restaurang vid Telefonplan som öppnar upp litet extra tidigt.

Det hejas och småpratas kring bardisken där frallor, ägg och nybryggt kaffe hägrar. Stämningen är välkomnande och peppig men samtidigt avspänd. Det märks att de flesta av medlemmarna känner varandra.
BNI är en så kallad affärsreferensorganisation med rötter i 1980-talets USA. Idén är att samla företagare inom ett visst geografiskt område och tillhandahålla en form för att få dem att lära känna och hjälpa varandra till fler affärer genom personliga rekommendationer.
På mötena turas man om att presentera sina företag och gruppens gemensamma framgångar redovisas.

LÄS ÄVEN: Årets lokala företag 2024 Hägersten-Älvsjö: Här är alla 40 nominerade
“Givers gain” är ett av BNI:s kärnvärden – att det är den som själv ger som får något tillbaka. Företagarna förväntas gå på frukostmötet varje vecka och hålla kontakt med varandra även utanför mötena. Och det är inte gratis att vara med. Ingmar på TTV Media betalar en årsavgift på drygt 10 000 kronor för sitt medlemskap.
– Jo, så är det. Men det fungerar faktiskt. Och jag hade litet tur när jag gick med. Mitt allra första möte ledde till en referens som betalade den avgiften i många år framöver, säger Ingmar.
En företagare som kommit och gått i organisationen och som är tillbaka som gäst på dagens möte är Sara Holmgren som arbetar med ledarskapsutveckling på People Insight.
– De här mötena ger ett nätverk av ambassadörer som kan rekommendera mig och den produkt jag levererar. Det gör att jag når ut till många fler än om jag ska marknadsföra mig själv, säger hon.

Bättre stadsdel träffar både nya och gamla medlemmar på mötet. De redogör utan omsvep för de olika för- och nackdelarna med konceptet. Vilka utbildningar BNI kan erbjuda och hur det har utvecklat dem som företagare.
Något som flera av dem lyfter fram är BNI:s princip att hålla mötena branschexklusiva. Det kan finnas en konstnär, en bagare och en affärsjurist i samma grupp men aldrig mer än en i varje kategori.
I gruppen i Hägersten är det till exempel bara Christoffer Lindgren som är elektriker. Så om någon av de andra i gruppen har en kund som visar sig vara i behov av el-tjänster, är det just Lindgrens Elbyrå AB de rekommenderar.
– På så sätt hjälper vi varandra till framgång. Jag vet inte hur många uppdrag som har kommit den vägen! Och det säger sig självt att då vill man också leverera med hög kvalitet, säger Christoffer Lindgren.
Ta del av företagarnas råd till nyblivna företagare i en längre intervju:
Tack för att du läser Bättre stadsdel. Du prenumererar väl? Då bygger du samtidigt Hägersten-Älvsjös bästa nyhetsredaktion. Välkommen att prenumerera här. Tack!
Vill du skriva en debattartikel eller en insändare? Eller en krönika? Gör det. Mejla: redaktionen@battrestadsdel.se
Nyhetstips: redaktionen@battrestadsdel.se , 0709-449519
Läs mer:
Mest lästa:
Följare 19,5k