Annons:
Annons:

logo

Följare 19,5k

Annons:
Stockholm,Old,Town,(gamla,Stan),Cityscape,From,City,Hall,Top,

4 viktiga frågor när du ska marknadsföra dig digitalt

TOPDOG. Google är världens största marknadsplats – både när du vet exakt vad du vill ha och när du ännu inte är säker så börjar du din resa i Google. Därför ska ditt företag synas där, oavsett om du har ett lokalt café eller säljer produkter över hela världen. Varje dag ställer vi svenskar 50 -70 miljoner frågor i Google. Varje dag! Är det värt att göra sökordsoptimering för att synas på Google? För de allra flesta företag är svaret ja. I den här artikeln går vi igenom några saker som är viktiga att tänka på, speciellt när du marknadsför dig lokalt – i din stad eller stadsdel.

Vilken typ av marknadsföring ska man göra?

Möjligheterna inom digital marknadsföring är nästintill oändliga idag. Du kan lära dig att planera, genomföra och följa upp din digitala marknadsföring själv eller så kan du anlita en eller flera byråer. Kanske känner du starkt att till exempel en videoannons på Instagram vore den perfekta lösningen för ditt företag – då kan du anlita någon som gör exakt det åt dig. Eller så kan du anlita en partner som tittar på helheten och utifrån sin expertis föreslår vilka tillvägagångssätt som skulle gynna ditt företag.

För oss på Topdog, som arbetar med sökmotoroptimering varje dag är det inget snack om att vi ser SEO som den mest långsiktigt lönsamma aktiviteten inom digital marknadsföring. Bra utförd sökmotoroptimering kan fortsätta ge dig kunder under flera år. Vi vet att annonserna bara funkar medan du betalar för dem och sociala kanaler tenderar att bli översvämmade snabbt och livslängden på ditt innehåll är därför mellan några timmar och några dagar.

Betald annonsering eller organiska resultat?

Annonser känner vi alla till, för annonserat har vi kunnat göra i århundraden. Men det digitala landskapet öppnade upp för såväl en mängd nya annonsformat som  för en mycket större möjlighet när det gäller det så kallade “organiska innehållet”. Nu kan varje företag ha en egen webbsajt och med hjälp av den skapa innehåll (artiklar, video etc) som målgruppen kan vara intresserad av. Det innehållet kan sedan spridas organiskt; via google och via länkar på andra webbsajter – helt utan att företaget behöver betala.

När du ska marknadsföra dig digitalt bör du alltså först se om du vill fokusera på betald annonsering eller organiska innehåll. Vill du annonsera kan du göra det via Google eller andra medier. Vill du ha trafik via det organiska resultatet ska du tittat på strategier inom sökmotoroptimering och content marketing.

Vilken intention har den som söker?

Google använder ca 250 olika signaler för att bestämma vilket innehåll som borde motsvara önskemålet hos den som söker på något ord. Dels handlar det om mottagarens tidigare sökbeteende och dels handlar det om hur bra innehåll som finns på olika webbsajter. Naturligtvis handlar det också om vilka sökord personen använder. Det är skillnad i intention på “frisör södermalm” och “var ligger Frisör X på Södermalm”

På Topdog pratar vi mycket om just intentionen i sökningar, eftersom det är en faktor som Google verkligen försöker vara bra på att tolka. Google vill ju underlätta sina användares vardag och därför vill de leverera de bästa sökresultaten de kan – det som är relevant, uppdaterat och gärna lokalt anpassat.

Hur anpassar du ditt innehåll till ditt område?

Vi säger att du säljer regnjackor och erbjuder leverans till hela Sverige. Då är det lika viktigt för dig att din målgrupp kan hitta dig om de letar efter “regnjackor Malmö” som om de letar efter “regnjackor Haparanda”. Även den som söker efter “regnrock Stockholm” kan ju ha användning för dina produkter. 

Förutom ditt geografiska område ska du tänka på hur du anpassar ditt innehåll efter ditt ämnesområdet. För dig som säljer regnjackor bör alltså “regnkläder” “skydd mot regn” och till och med “laga galonbyxor” kunna vara relevant. Exakt vad som är relevant för ditt företag vet förstås bara du – det din målgrupp vill hitta är svar på sina frågor och rätt produkt vid rätt tillfälle.Det är i fasen sökordsanalys du identifierar var dina intressen och din målgrupps intressen möts, så att de kan hitta dig och välja att handla av dig nu eller i framtiden.

Det här tipsen ovan är bara några av de tips vi gärna delar med oss av! Tveka inte att höra av dig om du har frågor – du hittar oss på Google.

Denna artikel är skriven i samarbete med Topdog

Publicerad 10:50, 28 juni 2021
Annons:
Annons:

Gillar du det du läser? Swisha en peng till: 123 086 79 86  

eller donera via PayPal:
MEDBORGARFÖRSLAG

Läs om olika förslag som medborgare lämnar in till sin stadsdelsnämnd. Du kan också lämna in ett själv.

Lämna in medborgarförslag
Stöd logoBättre Stadsdel

Gillar du det du läser? Swisha en peng till: 123 086 79 86  

eller donera via PayPal:
Dagens Fråga
rivning

DAGENS FRÅGA. Stockholms stad har tagit fram strategin Varsam utveckling av småhus- och villaområden.
Strategin syftar till att stärka stadsbyggnadsnämndens möjligheter att behålla värdebärande karaktärsdrag samt värna och bevara villa- och trädgårdsstäder med högst kulturvärden. Det skriver DN på onsdagen.

Ska det vara lätt att riva villor och bygga flerfamiljshus i Hägersten-Älvsjö?

Här prenumererar du på Bättre stadsdel – 20kr/mån eller 200kr/år ✅ 

Publicerad 09:30, 16 juni 2021
Annonser
Annons:
Annonser
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Podcast
KÖP-BYT-SÄLJ

Köp eller sälj dina prylar lokalt! Gå med i Facebookgruppen Köp Byt Sälj - Vi som bor i Hägersten

Annons: