
Svenskarna överger landbaserat för spel i mobilen
ANNONS I SAMARBETE MED Publicerad 09:22, 3 april 2018MOBILCASIONON.NU. Den svenska spelmarknadens totala omsättning ökade med 3,2 procent under 2017. Spelandet på nätet, och i synnerhet i mobilen, har ökat kraftigt medan omsättningen för landbaserade spel minskar. Samtidigt fortsätter de utländska spelbolagen att ta marknadsandelar av det svenska spelmonopolet.
– Tillväxten drivs främst av aktörer utan svenskt tillstånd som fortsätter ta marknadsandelar och omsatte drygt 5,5 miljarder kronor, vilket är en ökning med 12,8 procent jämfört med 2016, skriver lotteriinspektionen i ett nyligen publicerat pressmeddelande.
Mobiltelefonen den populäraste plattformen
I en rapport som publicerades av Lotteriinspektionen i maj 2017 framgick det att mobiltelefonen har gått om datorn som den populäraste plattformen för spelande. I undersökningen uppgav 29 procent av de tillfrågade att de spelat i mobilen under de senaste tolv månaderna, vilket var en ökning med 20 procentenheter jämfört med 2013. Spel i butik och via datorn minskade under samma tidsperiod med 15 och 3 procentenheter respektive.
Ökningen av mobilspelande har bidragit till att både spelutvecklare och spelbolagen börjat lägga ett allt större fokus på spel i mobilen. Ett exempel är den svenska spelutvecklaren NetEnt som sedan ett par år tillbaka uteslutandet producerar mobilvänliga spel.
Mobiltrenden har även varit tydlig bland spelbolagen. Svenska LeoVegas var en av pionjärerna inom casinospel i mobilen, medan Goliath och Lucky Louis är exempel på nya mobilcasino 2018.
Enligt Lotteriinspektionens rapport är casinospel och betting i mobilen framförallt populärt i åldersgruppen 18–29 år där hela 40 % av de tillfrågade uppgav att det spelat via sin mobiltelefon under de senaste 12 månaderna.
Minskat spelande i butik
Samtidigt som internetspelandet ökar i raketfart blir intresset allt mindre för de landbaserade spelen. Under kalenderåret 2017 omsatte Svenska Spel drygt 9 miljarder kronor, vilket är en minskning med omkring 0,1 % jämfört med året dessförinnan. Internetspelandet ökade med hela 17,8 procent, medan bolagets landbaserade spel minskade med 5 procent.
Även för Aktiebolaget Trav och Galopp, ATG är det de digitala produkterna som tar över allt mer. ATG:s omsättning uppgick till 4,1 miljarder kronor 2017, vilket var en ökning med 3,1 procent jämfört med 2016. Precis som för Svenska Spel minskade omsättningen för de landbaserade spelen (8,9 procent), medan spel på internet ökade med 13,9 procent.
Nytt licenssystem ska ge en säkrare spelmarknad
De utlandsbaserade spelbolagen har under de senaste åren tagit marknadsandelar från det svenska spelmonopolet. De senaste siffrorna visar att spelbolag utanför det svenska spelmonopolet idag omfattar 25 procent av den totala svenska spelmarknaden.
Ökningen har bidragit till att regeringen föreslagit en omreglering som ska bland annat ska innefatta ett högre konsumentskydd för spelarna, hårdare regler för marknadsföring och obligatorisk registrering av spelgränser. Spelmonopolet planeras att slopas och alla spelbolag som vill vara aktiva på den svenska spelmarknaden måste ansöka om spellicens.
– Staten ska återta kontrollen över svensk spelmarknad. Nu föreslår vi en lagstiftning som innebär att aktörer som får licens att bedriva verksamhet gentemot svenska konsumenter måste följa svenska regler. Dessutom får vi verktyg att hålla ute dem som inte har licens, uppgav civilminister Ardalan Shekarabi i ett pressmeddelande som publicerades på Regeringens hemsida i december.
Det nya lagförslaget föreslås träda i kraft den 1 januari 2019.
Detta är en sponsrad artikel i samarbete med mobilcasinon.nu.
Läs mer:
Mest lästa:
Följare 19,5k