
Lättare söka hjälp vid psykisk kris
stockholm Publicerad 08:51, 28 december 2024Region Stockholm har startat en ny nationell stödlinje för psykisk ohälsa och suicidprevention.
Välkommen att prenumerera på Bättre stadsdel – här
“Hjälplinjen” är namnet på den nya satsningen, som Region Stockholm gör på uppdrag av regeringen. Hjälplinjen erbjuder personer i psykisk kris stöd dygnet runt, via nätet och på telefon. Tjänsten är anonym och kostnadsfri.
– Vi hoppas sänka tröskeln för dem som inte har kontakt med vården, att nå dem är Hjälplinjens fokus, säger Kerstin Annerborn, enhetschef för eStöd, som är den enhet inom Stockholms läns sjukvårdsområde, som fått i uppdrag att driva Hjälplinjen.
Telefonlinjen bemannas av sjuksköterskor, psykologer, socionomer och beteendevetare dygnet runt och på webbplatsen hjalplinjen.se finns skriftlig rådgivning och självhjälpsmaterial.
Den som tar kontakt kan bland annat få hjälp med att sortera sina tankar, definiera behov, hitta lösningar i olika typer av livssituationer samt få information om vård- och stödinsatser.
Hjälplinjen
I mars 2024 beslutade regeringen om inrättandet av en ny nationell stödlinje som erbjuder stöd – både via telefon och webbaserade tjänster – till personer med psykisk ohälsa och suicidalitet samt till anhöriga och närstående. Hjälplinjen invigdes i mitten av december 2024.
- Hjälplinjen nås på telefonnummer 90390 eller via webblänken hjalplinjen.se
- Vänder sig till vuxna personer över 18 år i Sverige och deras anhöriga.
- Finansieras med stöd från Folkhälsomyndigheten.
Tack för att du läser Bättre stadsdel. Du prenumererar väl? Då bygger du samtidigt Hägersten-Älvsjös bästa nyhetsredaktion. Välkommen att prenumerera här. Tack!
Vill du skriva en debattartikel eller en insändare? Eller en krönika? Gör det. Mejla: redaktionen@battrestadsdel.se
Nyhetstips: redaktionen@battrestadsdel.se , 0709-449519
Läs mer:
Mest lästa:
Följare 19,5k