Vårens mest kreativa reklamkampanj
Uncategorized Publicerad 22:55, 18 juli 2017ANNONSSAMARBETE MED IGC. År 2017 är Allsvenskan hetare än någonsin! Serien rivstartar den 1:a april med mesta-mästarmötet mellan IFK Göteborg och Malmö FF. Mer än 30 000 åskådare kommer att se matchen på Nya Ullevi och sammanlagt har 125 000 biljetter sålts till den allsvenska premiärhelgen.
För att elda på stämningen ytterligare har spelbolaget Betsson storsatsat på svensk fotboll i allmänhet, och odds på Allsvenskan i synnerhet. Inför premiären har Betsson, i samarbete med företaget JCDecaux, tagit fram vårens mest kreativa reklamkampanj. Kampanjen går under namnet ”Visa färgerna” och låter fotbollssupportrar själva integrera med reklamskyltar på stan. På de 60 utomhustavlor som finns runt om i Stockholm kan fansen själva byta bakgrunden till sitt favoritlags färger. Allt som krävs är att supportern står inom tio meter från skärmen. På kampanjens hemsida, Visafärgerna.nu, finns en karta över var alla Betssons kampanjskyltar i Stockholm är belägna.
Supporterföreningar är vinnare
Kampanjen gör det inte bara möjligt för supportrar att visa upp sitt lags färger. Det lags supportrar som tar över flest reklamskyltar kan dessutom räkna med ett ordentligt klirr i kassan till sin supporterförening. Priset för det vinnande laget i tävlingen är hela 30 000 kr att använda till ett tifo-arrangemang. Eftersom kampanjen avgörs i Stockholm kan vi räkna med att det främst blir AIK, Djurgården och Hammarby som kommer att göra upp om prispengarna.
Förutom prispengar till supporterföreningar finns även individuella priser att hämta hem i form av gratisspel på Allsvenskan hos Betsson. Desto fler skyltar en supporter tar över, desto mer pengar ges i gratisspel. Prisnivåerna är följande:
- 3 skyltar – 10 kr i gratisspel på Allsvenskan
- 10 skyltar – 50 kr i gratisspel på Allsvenskan
- 20 skyltar – 100 kr i gratisspel på Allsvenskan
- 30 skyltar – 200 kr i gratisspel på Allsvenskan
- 40 skyltar – 250 kr i gratisspel på Allsvenskan
- 75 skyltar – 1 000 kr i gratisspel på Allsvenskan
För att delta i tävlingen krävs det att man är minst 18 år. För att kunna vinna individuella priser måste man även ha ett konto hos Betsson med samma e-postadress som används i kampanjen. Gratisspelen, som delas ut varje måndag, är giltiga fram till den 16 april och kan användas på alla typer av spel (resultat, 1X2-spel, över-/underspel osv.) på allsvenska matcher.
Isobar – Sveriges mest kreativa företag?
Betssons Visafärgerna-kampanj har tagits fram tillsammans med Isobar, en reklambyrå i Stockholm som av många anses vara ett av Sveriges mest kreativa företag. Ett bevis på detta är att man ett flertal gånger har fått ta emot pris på Guldäggsgalan, som syftar till att lyfta fram Sveriges bästa och mest kreativa kommunikationslösningar. Förutom Stockholmskontoret finns Isobar i över 45 länder världen över och har sammanlagt 5 500 anställda. Några exempel på kreativa och unika kampanjer som Isobar Sverige tidigare tagit fram är:
Kia – Sveriges yngsta testpiloter. Bilföretaget Kia tog år 2016 hjälp av Isobar för att ta fram en reklamkampanj till syn nya storkombi Kia Optima Sportswagon. I reklamfilmskampanjen ”Sveriges yngsta testpiloter” fick barn, från baksätet, testa på bilen och ge sina egna bedömningar. Filmen fick stor spridning på olika sociala medier.
Coca Cola – Under sommar-OS i Rio 2016 tog Isobar, tillsammans med sportprofilen Jonas Karlsson, fram filmer där de svenska OS-simmarna pratade om sina satsningar inför mästerskapet. Förutom att göra reklam för Coca Cola hade kampanjen dessutom som syfte att uppmärksamma simkunnighet bland unga.
Nordicbet – Det svenska spelbolaget Nordicbet, som riktar sig exklusivt till skandinaviska spelare, tog hjälp av Isobar för att ta fram en webbserie i samband med att den nystartade Champions Hockey League drog igång. I serien får tittarna följa med NHL-legendaren Johan Garpenlöv och Nordicbets egen hockeyexpert Jakob Nyström till hockeyarenor runt om i Europa. I dagsläget har 2 säsonger av serien producerats och klippen har fått över 3 miljoner visningar.
Huawei – Att slå sig in på mobilmarknaden och konkurrera med Samsung och Apple är inte lätt. När det kinesiska mobilföretaget Huawei skulle lansera sin nya modell Honor 7 i Sverige tog man hjälp av Isobar för att slå ur underläge. I kampanjen ”En riktig utmanare” får vi möta den svenska Hip Hop-artisten Petter, som alltid varit en underdog och behövt kämpa för att nå framgång.
Detta är en sponsrad artikel skriven i samarbete med IGC.
Läs mer:
Mest lästa:
Följare 19,5k