
Debatt: Biltrafiken tar ett strypgrepp om Stockholms gator: Så ska vi ändra på det
Åsikter Publicerad 16:07, 15 maj 2025DEBATT. För första gången på flera år ökar biltrafiken i Stockholm. Bakom förändringen står regeringens sänkta priser på bensin och diesel. Stockholms trafikborgarråd utlovar fler satsningar på gång, cykel och kollektivtrafik.
Välkommen att prenumerera på Bättre stadsdel – här
Stockholm har analyserat trafikutvecklingen under året som gått. Sedan 2017 har biltrafiken i huvudstaden minskat stadigt, men under 2024 ökade den med två procent. Förklaringen bedöms vara regeringens sänkning av priset på bensin och diesel.
Det är en liten men oroväckande förändring. Stockholmarna har röstat för skarpare klimatpolitik. Istället har vi fått en regering som medvetet tvingar fram en stadsmiljö med bilköer, buller och avgaser. Det är dags för en regering utan bisarra bensinböjelser.
För att motverka regeringens politik och underlätta utfasningen av bensin- och dieselbilar har Stockholm växlat upp utbyggnaden av laddinfrastruktur. Under 2024 ökade antalet publika laddplatser i staden med 30 procent. Drygt 80 procent av alla nyregistrerade bilar i Stockholm var laddbara.
För den som verkligen måste ha bil ska det vara lätt att välja bort det fossila. Samtidigt behöver vi minska den totala biltrafiken. Vi vill att Stockholms gator ska fyllas av folkliv, uteserveringar och grönska. Det gör Sveriges Moderatledda regering sitt bästa för att stoppa.
Gångtrafiken och kollektivtrafiken i Stockholm fortsätter gradvis att återhämta sig efter ett märkbart tapp under pandemin. Cyklingen har totalt sett ökat med drygt 60 procent på tio år. Under samma tid har vintercyklingen ökat med 150 procent. Jag menar dock att Stockholm behöver fler satsningar på gång, cykel och buss.
Biltrafiken har tagit ett strypgrepp om Stockholms gator. Nu är det dags för Robin Hood-politik för de hållbara trafikslagen. Bredare trottoarer, nya gågator och bilfria zoner vid förskolor och skolor. Bort med gatuparkering och fram med cykelvägar och busskörfält på stråken med flest resenärer.
Lars Strömgren (MP) trafikborgarråd Stockholms stad
LÄS ÄVEN Debatt: ”Så ska vi göra Hägersten-Liljeholmen tryggare”
Tack för att du läser Bättre stadsdel. Du prenumererar väl? Då bygger du samtidigt Hägersten-Älvsjö-Skärholmens bästa nyhetsredaktion. Välkommen att prenumerera här. Tack!
Vill du skriva en debattartikel eller en insändare? Eller en krönika? Gör det. Mejla: redaktionen@battrestadsdel.se
Nyhetstips: redaktionen@battrestadsdel.se , 0709-449519
Läs mer:
Mest lästa:
Följare 19,5k