Annons:
Annons:

logo

Följare 19,5k

Debatt: Förläng t-banan till Älvsjö från Hagsätra

Publicerad 08:20, 12 juli 2018

DEBATT. Utveckla den nya gula tunnelbanelinjen, så att den hänger samman hela vägen från Hagsätra, Älvsjö till Danderyds sjukhus. Vårt förslag fogar samman och kompletterar befintliga planer. Idag planeras bara grenar från gröna linjen mellan Odenplan och Arenastaden samt från röda linjen mellan Fridhemsplan och Älvsjö via Liljeholmen.

Med en ny tvärförbindelse får hela tunnelbanesystemet en större trafikkapacitet än med de grenar som är planerade idag. Alla delar har diskuterats tidigare och vi har tagit fram ett samlat förslag för den mest optimala utvecklingen, som vi ser det.

Med nuvarande plan får den nya gula linjen tre nya stationer — Hagastaden, Hagalund och Arenastaden. Trots den nya färgen skulle det bara bli som en ny gren av den befintliga gröna linjen som viker av från Odenplan. Då blir det 4-6 färre tåg i timmen västerut mot Hässelby. Även den nya tunnelbana som ska byggas mellan Fridhemsplan och Älvsjö skulle bli nya grenar av den befintliga röda linjen från Liljeholmen.

Miljöpartiet vill istället bygga ihop en sammanhängande gul linje, med en ny tunnel mellan Hagalund och Fridhemsplan samt förlängningar både norr- och söderut. En sådan tunnel utreddes i Sverigeförhandlingen och bedömdes inte ha tillräcklig bostadsnytta, men väldigt stor trafiknytta med avlastning av T-Centralen. Med den nya tvärförbindelsen skulle restiderna mellan Danderyds sjukhus och Fridhemsplan minska dramatiskt, från cirka 22-25 till 7-8 minuter.

Från Arenastaden kan den gula linjen fortsätta norrut till Danderyds sjukhus och eller Madendalen i Sundbyberg. En förlängning till Danderyd sjukhus studerades 2014 i vid KTH och föreslogs 2017 av Handelskammaren. Sundbybergs stad har önskat sträckningen till Madendalen (vid Enköpingsvägen). Ena eller båda alternativen är möjliga, så nyttan av nya bostäder, bättre kollektivtrafik och möjlig finansiering bör utredas.

En förlängning av tunnelbanan från Hagsätra till Älvsjö, har diskuterats sedan 1960-talet. Den skulle ge bättre tvärförbindelser i Söderort, underlätta byten till pendeltåg och avlasta centrala delar av tunnelbanan samt skapa förutsättningar för utveckling i stadsdelarna Älvsjö, Hagsätra och Högdalen.

Kollektivtrafiken ska byggas ut för att bli det naturliga valet för de flesta i regionen. Det är investeringar som är bra för klimatet och miljön, som minskar trängseln, ger en effektiv och bekväm trafik och möjligheter till fler bostäder.

Dessutom vill Miljöpartiet att landstinget förskottsfinansierar tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Älvsjö, för att komma igång och få den färdigbyggd snabbare. Partiet väckte idén under hösten 2017 och det är möjligt enligt de gällande avtal. Då ville den moderatledda Alliansen vänta på regeringens infrastrukturplan, som nu har kommit.

För att vårt förslag ska kunna genomföras så behövs en ny vända av förhandlingar mellan staten, landstinget och berörda kommuner. Vi vill inleda samtalen omgående.

Den planerade sträckan mellan Fridhemsplan och Älvsjö är beräknad att kosta cirka 8 miljarder kronor och Miljöpartiet uppskattar sitt förslag med kompletteringar att kunna kosta lika mycket till. Miljöpartiet vill att projektet ska ingå i en förhandlingsomgång mellan staten, landstinget och berörda kommuner. Då kommer exploateringsintäkter från nya bostäder och utbyggda trängselavgifter att bli viktiga delar. Det är framför allt på Södra länken som vi ser ett behov av avgifter för att minska trängseln.

Tomas Eriksson (MP), gruppledare i Stockholms läns landsting. Fotograf: Fredrik Hjerling

MP-förslaget i korthet

1.Bygg ihop de planerade nya grenarna av tunnelbanan till en sammanhängande gul linje mellan Arenastaden och Älvsjö, med en ny tunnel mellan Hagalund och Fridhemsplan
2.Förläng tunnelbanan norrut från Arenastaden till Danderyds sjukhus och eller Madendalen (i Sundbyberg)
3.Förläng tunnelbanan även söderut mellan Hagsätra och Älvsjö
4.Landstinget ska förskottera utbyggnaden av tunnelbana mellan Fridhemsplan och Älvsjö
5.Förhandla om finansiering för förslaget i en ny, tredje runda av Stockholmsförhandlingen mellan staten, landstinget och berörda kommuner. Finansiera med intäkter från nya bostäder och nya trängselavgifter, till exempel på Södra länken.

Bilden: Så här skulle Stockholms tunnelbana kunna se ut med en ny tunnelbanesträckning: den gula linjen enligt Emeric Djokos examensarbete på masternivå, KTH 2014 läs mer här

Tunnelbana 3.0, Handelskammarens förslag, oktober 2017 läs här

  • Kommentera
Annons:
Annons:
Annons:

Nyheter

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
PRENUMERERA

KALENDER

EVENEMANG

Lägg själv in ditt event i Bättre Stadsdels kalender.

Skicka in evenemang
Dagens Fråga

DAGENS FRÅGA: Vi for runt i Midsommarkransen för att undersöka vad man kan göra för att minska arbetslösheten. I slutet av februari var drygt 378 000 personer inskrivna som arbetslösa hos Arbetsförmedlingen, 20.000 fler än för ett år sedan. Hur ska fler komma i arbete?

Lyssna på artikeln. I samarbete med Nätverket, Hägersten-Älvsjö

Malin, Midsommarkransen 
– Oj, jag tänker att man måste göra det lite mer attraktivt med alla jobb. Det är inte bara vissa jobb som ska framträdas som attraktiva eller bättre utan alla jobb är lika bra och passar för olika personer. Det är det viktigaste.

Joakim, Södermalm
– Ja, statligt, kommunalt, regionalt skulle man kunna satsa på klimatinvesteringar där arbetslösa skulle kunna få jobb för att förbättra klimatet i stället för att få a-kassa. Det är så många arbetslösa, det är sjukt, men hela världen är sjuk.

Sofia, Tyresö 
– Oj! Det var en svår fråga. Jag har försökt lösa den frågan. Jag söker söker söker jobb efter jobb, vad som helst. Även om jag är utbildad så har jag ibland tagit jobb som jag kanske är överkvalificerad för. Jag pluggar lite extra också. Men annars vet jag inte vad man ska göra.

Pontus,  Midsommarkransen 
– Vilken bra fråga! Jag tror mer på Yrkeshögskolan och att göra det lättare för folk att byta yrken. Göra det ännu enklare än vad det är idag skulle jag säga. Det är en tydligare väg  till ett jobb. Det ska vara så att man får jobb i slutändan. Annars riskerar man att utbilda sig till arbetslöshet.

Fakta – Arbetslöshet

7,2 procent av arbetskraften var inskrivna som arbetslösa i slutet av februari 2024. Motsvarande siffra i februari i fjol var 6,8 procent. i Europa är det endast Spanien och Grekland som har högre arbetslöshet.

8,1 procent av ungdomarna 18–24 år var inskrivna som arbetslösa. Motsvarande siffra i februari fjol var 7,9 procent.

152 402 av de inskrivna arbetslösa har varit utan arbete i 12 månader eller mer. Motsvarande siffra i februari fjol var 141 505.

Källa: Arbetsförmedlingen

Publicerad 14:25, 12 mars 2025
Annonser
Annons:
Annonser
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
PolisNotiser
Podcast
KÖP-BYT-SÄLJ

Köp eller sälj dina prylar lokalt! Gå med i Facebookgruppen Köp Byt Sälj - Vi som bor i Hägersten

Annons: