Annons:
Annons:

logo

Följare 19,5k

Så ser trafikkontoret på otrygg trafiklösning i Gröndals centrum

Det saknas tydliga markeringar för cykelbanor och gångbanor i Gröndals centrum. Risker för kollision mellan cyklister och fotgängare är uppenbar. Det menar Gröndalsbon Åke Hallström. Nu öppnar trafikkontoret för en lösning – i framtiden.

– I flera år har jag och de andra på Gröndalsvägen kontaktat ansvariga och påtalat nedanstående trafiksituation, som enkelt skulle kunna förbättras. Men de vill inte göra något. Svarar som om de inte förstått olägenheten och olycksfallsrisken, säger Åke Hallström.

På sträckan utan cykelväg i Gröndals centrum väljer en del cyklister att cykla på trottoaren stället för att cykla på gatan där både bilar och spårvagnar rör sig

LÄS ÄVEN: De kämpar för att minska trängseln på Årstabron

Åke menar att på flera ställen fattas skyltar som visar var cykelvägar går. På grund av detta väljer en del cyklister istället att cykla på trottoarer och gångbanor som är avsedda för gående. Det ökar risker för kollision mellan cyklister och fotgängare. Enligt Åke är både butiksägare och boende på Gröndalsvägen upprörda denna trafiksituation.

– Markeringar för cykelbana och gångbana saknas. Cyklister ska använda cykelbanan som går via gatan och sedan bakom hållplatsen och cykla på trottoaren. Gångbanan är för fotgängare, säger Åke.

Åke kontaktade Bättre Stadsdel som skickade frågorna vidare till Erik Söderberg, pressansvarig på trafikkontoret om deras åsikt om trafiksituationen:

– Vi håller med om att lösningarna för cykeltrafik längs Gröndalsvägen genom centrala Gröndal är bristfälliga. En relativt smal gatusektion ska rymma många funktioner, däribland tvärbanan och busstrafik. I nuläget finns inga planer på att bygga om den sträckan, men vi tar med oss synpunkterna i framtida planering, säger Erik Söderberg.

✅  Prenumerera på Bättre stadsdels nyhetsbrev? Det gör du här👍 

I Stockholms cykelplan är pendlingsnätet, vilket är det huvudsakliga cykelnätet för framtida utbyggnad, draget längs Lövholmsvägen (se bilden nedan).

Delar av den sträckan kommer åtgärdas i form av nya och breddade cykelbanor i samband med stadsutveckling av Lövholmen, och delar inom ramen för andra projekt, berättar Erik Söderberg.

Fågelperspektiv på Gröndalsvägen

Publicerad 10:48, 7 april 2021

Ksenia Emelianova

redaktionen@battrestadsdel.se

Annons:
Annons:

Gillar du det du läser? Swisha en peng till: 123 086 79 86  

eller donera via PayPal:
MEDBORGARFÖRSLAG

Läs om olika förslag som medborgare lämnar in till sin stadsdelsnämnd. Du kan också lämna in ett själv.

Lämna in medborgarförslag
Stöd logoBättre Stadsdel

Gillar du det du läser? Swisha en peng till: 123 086 79 86  

eller donera via PayPal:
Dagens Fråga
rivning

DAGENS FRÅGA. Stockholms stad har tagit fram strategin Varsam utveckling av småhus- och villaområden.
Strategin syftar till att stärka stadsbyggnadsnämndens möjligheter att behålla värdebärande karaktärsdrag samt värna och bevara villa- och trädgårdsstäder med högst kulturvärden. Det skriver DN på onsdagen.

Ska det vara lätt att riva villor och bygga flerfamiljshus i Hägersten-Älvsjö?

Här prenumererar du på Bättre stadsdel – 20kr/mån eller 200kr/år ✅ 

Publicerad 09:30, 16 juni 2021
Annonser
Annons:
Annonser
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Podcast
KÖP-BYT-SÄLJ

Köp eller sälj dina prylar lokalt! Gå med i Facebookgruppen Köp Byt Sälj - Vi som bor i Hägersten

Annons: