Följare 19,5k

Sociala medier stjäl för mycket tid, bättre att ses i verkligheten

Pressmeddelande  •  18 juli 2016

Vänner och familj, samt nyhetsläsning är vad pensionärer oftast använder sociala medier till. Ungefär 12 000 seniorer som är aktiva på sociala medier och får pension från AMF har besvarat en enkät i just detta ämne. Ungefär 22 procent, var femte person uppger att användningen av sociala medier minskar under sommaren. Att vi ägnar alldeles för mycket tid åt sociala medier är samtidigt en dominerande uppfattning hos de tillfrågade. De anser även att det är bättre att ses i verkligheten.

Ungefär 69 procent, sju av tio personer, uppger att sociala medier är något som de använder. Tydliga skillnader finns mellan kvinnor och män. Runt 74 procent av kvinnorna använder sociala medier medan siffran är lägre bland männen. Där ligger siffran på 64 procent. Män är heller inte lika aktiva som kvinnor. 36 procent av kvinnorna ägnar sig åt Instagram, jämfört med bara 21 procent av männen. Facebooks popularitet är även den störst bland kvinnor. Dock är skillnaden något mindre.

Topplista sociala medier bland pensionärer (flera svarsalternativ möjliga):

1. Facebook 79%
  2. Instagram 28%
  3. Skype 22%
  4. Bloggar 8%
  5. Twitter 6%

Många av de samtliga svarande anser att vi ägnar för mycket tid åt sociala medier. Att sociala medier är en naturlig del av vår vardag, är något som en av fyra anser. (24 procent). Fem procent tycker att det är positivt med sociala medier, då det ökar den sociala samvaron samt ger fler vänner.

– Många tror kanske att sociala medier är något exklusivt för den yngre generationen. Men vi ser att många äldre har hittat till sociala medier för att hålla kontakt med vänner och familj och hänga med i nyhetsflödet säger, Dan Adolphson trygghetsekonom på AMF.

Längtan efter att ses i verkligheten finns fortfarande kvar sedan tidigare i AMFs undersökningar. År 2014 frågade AMF pensionärer om vad yngre kan göra för att äldre generationer ska få det bättre. Även då hamnade det sociala högst upp på listan.

Då svarade nästan var fjärde att det viktigaste var att få besök och umgås med varandra. Undersökningen i år visar att 22 procent, en av fem, minskar sin användning av sociala medier under sommaren.

– Vi vet att de flesta föredrar att träffas i verkligheten men sociala medier kan säkert spela en viktig roll som komplement. Det är tydligt att äldre har en mogen inställning till ny teknik. Många tycks resonera att en avkopplande sommar är en mer nedkopplad sommar, säger Dan Adolphson.

Under juni 2016 låg undersökningen som en länk i ett informationsmail. Denna skickades till AMF-kunder som får pensionsutbetalning och är 55 år och äldre. Totalt svarade 18 825 personer (54 procent män och 46 procent kvinnor). Det motsvarar en svarsfrekvens på 14 procent. Tre av tio (31 procent) uppgav att de inte använder sociala medier alls.

Publicerad 17:10, 18 juli 2016

Gillar du det du läser? Swisha en peng till: 123 086 79 86

eller donera via PayPal:
InstagramInstagram har returnerat ogiltiga data.

Följ Bättre Stadsdel

MEDBORGARFÖRSLAG

Läs om olika förslag som medborgare lämnar in till sin stadsdelsnämnd. Du kan också lämna in ett själv.

Lämna in medborgarförslag
Stöd logoBättre Stadsdel

Gillar du det du läser? Swisha en peng till: 123 086 79 86

eller donera via PayPal:
Dagens Fråga

Vad tycker du om den nya gråa färgen på höghuset i Axelsberg?

View Results

Loading ... Loading ...
Publicerad 14:20, 13 oktober 2017
Annonser