Annons:
Annons:

logo

Följare 19,5k

Tips: så använder du en foam roller

Av Puls & Träning

Foam rollers är ett utmärkt redskap om du vill jobba med lite mer djupgående stretch och självmassage. Med hjälp av foam rollern kan du massera bindväven, vilket kan lösa upp stelhet och irritationer. Du kan med fördel göra detta inför ditt träningspass; massagen fungerar som en form av uppvärmning som förbereder muskeln inför träning.

Det viktigaste att tänka på är att försöka slappna av i den muskeln du masserar, så att du inte spänner eller håller emot mot rullen. Rulla långsamt fram och tillbaka och stanna och lägg lite extra fokus på eventuella ömma punkter.

Här tipsar min kollega Martin Roxström, som är personlig tränare på Puls & Träning i Mälarhöjdsparken, om hur du på bästa sätt kan massera stela och ömma muskler.

 

1. Framsida lår – passar om du t ex är stel eller öm på benets framsida

IMG_5182

Placera dig med ena lårets framsida på rullen, ta stöd med det andra benet i golvet. Rulla från höften ned till knäet och tillbaka.

 

2. Utsida lår – passar om du t ex har ömma knän och är stel på benets utsida

IMG_5191

Vila utsidan av benet mot rullen och håll upp dig med den andra foten. Rulla fram och tillbaka.

 

3. Insida lår – passar om du t ex har ömma knän och är stel på benets insida

IMG_5197

Vinkla ut knäet och placera insida lår på rullen. Rulla fram och tillbaka.

 

4. Vader – passar exempelvis om du har värk i benhinnorna

IMG_5202

Placera ena vaden på rullen, tryck emot från golvet med den andra foten och rulla fram och tillbaka, håll sätet lyft. Variera läget om du vill genom att vinkla foten inåt eller utåt, för att komma åt vaden mer från sidan.

 

5. Rygg/ländrygg – passar om du t ex har smärtor och stelhet i ländryggen

IMG_5215

Lägg dig med rullen i ländryggen och spänn magen. Viktigt att du håller magen spänd under hela tiden du rullar ländryggen, för att verkligen komma åt musklerna samt skydda ryggen.

 

6. Lats/övre rygg – passar om du exempelvis har smärta och stelhet i axlar

IMG_5217

Placera rullen i armhålan och sträck ut den undre armen uppåt längs golvet. Gnugga fram och tillbaka med små rörelser. Variera genom att rotera överkroppen framåt och bakåt för att komma åt ett större område.

IMG_5221

Text: Gabriella Piano

Detta är en sponsrad artikel från Puls & Träning

Läs mer: 
Fler artiklar från Gabriella Picano här

Publicerad 22:13, 24 juni 2015
Annons:
Annons:

Gillar du det du läser? Swisha en peng till: 123 086 79 86  

eller donera via PayPal:
MEDBORGARFÖRSLAG

Läs om olika förslag som medborgare lämnar in till sin stadsdelsnämnd. Du kan också lämna in ett själv.

Lämna in medborgarförslag
Stöd logoBättre Stadsdel

Gillar du det du läser? Swisha en peng till: 123 086 79 86  

eller donera via PayPal:
Dagens Fråga

Vad tycker du om den nya gråa färgen på höghuset i Axelsberg?

View Results

Publicerad 21:50, 3 januari 2020
Annonser
Annons:
Annonser
Annons:
Annons:casino utan licens
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:alla-casinon-2020
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Podcast
KÖP-BYT-SÄLJ

Köp eller sälj dina prylar lokalt! Gå med i Facebookgruppen Köp Byt Sälj - Vi som bor i Hägersten

Annons: