
Ny SL-chatt ska öka tryggheten för resenärer
stockholmSL lanserar nu en så kallad trygghetschatt för resenärerna. Med chatten ska det bli enklare att kontakta SL:s trygghetscentral.
– En trygghetschatt är ett komplement för den som inte kan, vill eller vågar ringa trygghetsnumret. Det kan handla om en otrygg situation som riskerar att bli mer otrygg av ett samtal. Trygghetschatten kan därmed bli ett värdefullt instrument för den enskilde resenären såväl som för SL i stort, kommenterar Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL i ett pressmeddelande.
Med trygghetschatt kan resenärerna skriva till SL:s trygghetscentral och i realtid komma i kontakt med en trygghetsoperatör.
LÄS ÄVEN: SL om otryggheten på t-banan: “Ring så skickar vi ordningsvakter”
– För den resenär som annars hade tvekat inför att anmäla en händelse eller otrygg situation innebär detta ett stort steg framåt. Med trygghetschatten kan hon kan skriva till SL:s trygghetscentral och i realtid komma i kontakt med en trygghetsoperatör.
När chatten öppnas i appen får först resenären fylla i var hen befinner sig i SL-trafiken. Sedan ger resenären en kort beskrivning om vad det är som händer på platsen. När resenären sedan klickar på starta chatt, kommer hen i direktkontakt med en trygghetsoperatör som kan hjälpa till att hantera situationen.
Operatörerna på SL:s trygghetscentral har tillgång till ordningsvakter, trygghetsvärdar, egendomsväktare och kan snabbt skicka en av resurserna till platsen för att hantera en exempelvis våldsam eller hotfull situation. Trygghetscentralen som tar emot chattarna och samtalen är öppen dygnet runt, året runt.
Trygghetscentralen samverkar även med trafikledare och står i direktkontakt med polis och SOS alarm. Detta för att göra kollektivtrafiken tryggare.
Då kan man kontakta trygghetscentralen:
– En eller flera personer känns hotfulla och bråkar med dig eller någon annan resenär.
– Någon har somnat och riskerar att råka illa ut, exempelvis bli rånad.
– Du ser någon som klottrar, förstör eller vandaliserar.
– Någon är väldigt berusad och riskerar att ramla ner på spåret.
– Någon eller några vill inte lämna dig ifred ombord eller på stationen.
– Det är ödsligt och tomt vilket gör att det känns otryggt att kliva på och av eller vistas i SL:s anläggningar.
Chatten är öppen dygnet runt, precis som trygghetsnumret 020 120 25 25. Den nås via SL-appen för iOS-användare från 2 september och snart även för Android-användare och via sl.se. Det går att chatta på både svenska och engelska
Läs mer:
Mest lästa:
- 90-åring i Solberga utsatt för bedrägeri i hemmet
- Förslag: 15 radhus kan byggas i Bredäng – ”ett välbehövligt tillskott”
- Händer i helgen 24-26 mars: 24 tips i Hägersten-Älvsjö
- M: Tråkigt namn på Mälarhöjdens nya park – vi har ett bättre förslag
- Debatt: Dags att sätta stopp för det tomtjobberi som pågår i skymundan
- ”Man kan gå ut i pyjamas med hunden”
Följare 19,5k