
“Vi förväntar oss att våra elever gör sitt allra bästa varje lektion”
Åsikter aspuddenREPLIK. “Lärarbristen är absolut en utmaning för de flesta skolor i Sverige. Vi har normalt sett lätt att rekrytera legitimerade och skickliga lärare till oss på Aspuddens skola men precis som eleverna här har märkt blir det problematiskt även för oss om vi tvingas rekrytera mitt under en termin, till exempel på grund av plötslig sjukdom. Då är det knepigt att hitta en för högstadiet ämneskunnig lärare som kan ta ett kortare vikariat. Förutom ämneskunskaperna önskar vi också att personen är mogen, har social kompetens och mycket goda ledaregenskaper. Det krävs om man ska lyckas leda klasser med 25-30 tonåringar och få alla dem att bli motiverade och engagerade.
Ledningen är inte nöjd förrän eleverna har en god undervisning! Innan vi är där fortsätter vi att stödja de lärare som kämpar med sitt uppdrag och att informera fundersamma föräldrar om vår syn på situationen och våra åtgärder. Tyvärr händer det att vissa klasser har mer otur än andra med vikarier och att tålamodet med all rätt tryter. Eleverna går i skola här och nu och har rätt till en bra utbildning. Det är vi helt överens om. Med gemensamma ansträngningar gör skolledning och lärarkollegor sitt yttersta för att göra det så bra som möjligt för eleverna men ibland räcker det ändå inte till för att vi heller ska känna oss helt nöjda. Då arbetar vi självklart vidare för att hitta en bättre lösning.
Medan detta arbete fortgår på rektorsexpeditionen förväntar vi oss förstås av våra elever att de ändå gör sitt allra bästa varje lektion. Ibland är förutsättningarna inte de mest gynnsamma här i livet men då är det ändå viktigt att försöka göra det bästa av situationen. Så har tyvärr inte alltid varit fallet under vikariesatta lektioner. Detta får gärna föräldrar hjälpa oss med att uppmana sina barn: lyssna på lärarna och gör ditt allra bästa. Alltid. Även om det är en lärarvikarie som man inte alls imponeras av som elev. Föräldrars förväntningar på sina barn och uppbackningen av lärarkåren betyder väldigt mycket för arbetsron i skolan och för lärarnas arbetssituation. Detta är en viktig delförklaring till Finländska skolframgångar som jag tror att vi verkligen borde fundera över.
Brist på information till berörda om hur den arbetsrättsliga processen löper på är dock ett dilemma i de ytterst sällsynta fall då det har hänt att en anställd har brister i sitt yrkesutövande. Vi kan lätt förstå elevernas och föräldrarnas förväntan på snabba förbättringar och frustration över att man inte har full insyn i ledningens arbete. Genom lyhördhet, ett bra bemötande av elever och föräldrar och ett handlingskraftigt agerande kan ledning med tiden bygga upp ett förtroende för att vi både bryr oss och arbetar så effektivt vi bara kan.
Jag är stolt över mina ambitiösa elever som visar att de utvecklat förmågor som att ta ansvar, uttrycka sina åsikter, att de modigt kommunicerar och försöker se gemensamma lösningar. De har under mina två år som rektor här verkligen varit med och lyft resultaten på skolan genom sitt engagemang och sina kreativa förbättringsförslag. Och vi fortsätter att förbättra – ledning, medarbetare, elever och föräldrar – tillsammans. På Aspudden har vi alla vision och ambition!”
Ulrika Forsström, rektor Aspuddens skola
DEBATT: Borde inte våra åsikter om vår skola vara värda mer än våra föräldrars?
Läs mer:
Mest lästa:
- Tyck till om hur Mellanbergsparken ska utvecklas
- Tre nya restauranger öppnar vid Telefonplan
- Debatt: Därför måste förskolan Trekanten räddas från nedläggning
- Anders – ideell fotbollstränare och skivbolagsägare: Nu är det passionen som styr
- Nya Liljeholmens C kan få biograf och bibliotek
- Förslag: Så ser nya Liljeholmen C ut med bostäder och större galleria – samråd startar
Följare 19,5k