Förslag: Så vill SL ändra turtätheten på 16 busslinjer
Älvsjö hägerstenSL vill ändra turtätheten för ett antal busslinjer i Hägesten-Liljeholmen-Älvsjö. I de flesta fall handlar det om fler bussar och tätare trafik. Men det räcker inte, turtätheten måste bli ännu bättre på vissa linjer, menar stadsdelsförvaltningarna.
Varje år ser landstingets trafikförvaltning över tidtabellerna för kollektivtrafiken. Förslaget har skickats ut på remiss till stadsdelsnämnderna Även om de flesta förändringarna innebär förstärkningar kring busstrafiken föreslås ett par busslinjer få indragna sträckningar under sommarmånaderna.
– Idag finns en snabb förbindelse från Älvsjö till Fruängen (stombusslinje 173), men därifrån tar det sedan orimligt lång tid till Skärholmen, skriver Älvsjö stadsdelsförvaltning i sitt remissvar, och fortsätter:
– En enkel och snabb tvärförbindelse mellan söderorts tyngdpunkter skulle kunna utgöra en stombusslinje som går rakaste vägen Skärholmen-FruängenÄlvsjö-Högdalen-Farsta. Därutöver är det mycket viktigt att de närliggande stora knutpunkterna Älvsjö och Liljeholmen får en direktförbindelse även utanför rusningstid.
Här är SL:s förslag på vilka linjer som ska ändras till 2019.
Linje 704 Fruängen – Björnkulla
Linjen övervägs vardagar få två nya turer eftermiddagar samt en ny tur morgon för att motverka trängsel när skolorna börjar och slutar. Linjen övervägs att utökas lördags- och söndagsmorgnar till 30- minuterstrafik istället för 60 minuterstrafik eftersom nya bostäder tillkommit i Visättra ängar.
Linje 134 Liljeholmen – Östbergahöjden
Linjen övervägs att utökas alla vardagar till 15-minuterstrafik alternativt 20-minuterstrafik mellan ca kl. 20.30 till 22.00 i stället för dagens 30-minuterstrafik.
Linje 161 Gröndal – Bagarmossen
För busslinjen övervägs två olika alternativ:
Alternativ 1. De turer som går till och från Gröndal övervägs att förlängas till Liljeholmen. Det ger en attraktivare förbindelse för resenärer längs Blommensbergsvägen och norra Aspudden. Förslaget förutsätter att Liljeholmen kan rymma en linje till vilket i dagsläget kan bli svårt. Liljeholmsterminalen är trång och hårt belastad vilket gör att förändringen behöver utredas mer noggrant.
Alternativ 2. Linje 161 kortas av sträckan Örnsberg till Gröndal för de turer som trafikerar Gröndal och förlängs Midsommarkransen till Örnsberg för de turer som vänder vid Örnsberg, det vill säga samtliga turer trafikerar Bagarmossen till Midsommarkransen, vilket ger en tydligare trafik.
– Förvaltningen förordar alternativ 1 för linje 161, att utreda möjligheten att förlänga sträckningen till Liljeholmen, skriver Hägersten-Liljeholmens stadsdelsförvaltning i sitt remissvar.
Linje 135 Hägersten – Vårbergs C
Linjen övervägs förlängas från Klubbacken till Liljeholmen via Hägerstensvägen till Örnsberg samt vidare längs linje 161 väg till Trekanten och till Liljeholmen. Förändringen förutsätter att linje 161 kortas av på sträckan Örnsberg till Gröndal för de turer som trafikerar Gröndal och förlängs från Midsommarkransen till Örnsberg för de turer som vänder vid Midsommarkransen, dvs samtliga turer på linje 161 trafikerar Bagarmossen till Örnsberg, vilket ger en tydligare trafik.
Linje 142 Telefonplan – Älvsjö station
Linjen övervägs vardagar få 5-minuterstrafik istället för 6-minuterstrafik i morgonrusningen, 15-minuterstrafik på eftermiddagarna och 7,5-minuterstrafik på sen eftermiddag.
Linje 151 Norsborg – Fridhemsplan
Linjen övervägs utökas vardagar till 12-minuterstrafik istället för 15-minuterstrafik under morgonrusningen. Linjen övervägs att dras in under högsommaren på grund av parallellgående trafik med tunnelbanan.
Linje 165 Liljeholmen – Farsta Centrum
Linjen övervägs vardagar mot Farsta utökas till 15-minuterstrafik istället för 20-minuterstrafik mellan ca kl. 13.00 – 15.00 och till 10-minuterstrafik istället för 15-minuterstrafik mellan ca kl. 15.00–16.00.
Linje 173 Skarpnäck – Skärholmen
Linjen övervägs att få förlängd 15-minuterstrafik på söndagar för att minska trängsel samt få samma turtäthet som på lördagar. Vidare övervägs även en ny avgång alla lördagar och söndagar från Skarpnäck, vilket gör att 15-minuterstrafiken startar cirka 09.30 istället för cirka klockan 10.00.
Linje 151 Norsborg – Fridhemsplan
Linjen övervägs utökas vardagar till 12-minuterstrafik istället för 15-minuterstrafik under morgonrusningen. Linjen övervägs att dras in under högsommaren på grund av parallellgående trafik med tunnelbanan. Resenärerna hänvisas istället till linje 702, tunnelbana samt Innerstadsbussar över Västerbron.
Linje 142 Telefonplan – Älvsjö station
Linjen övervägs att få 5-miuterstrafik istället för 6-minuterstrafik i morgonrusningen. Linjen övervägs även att få 15-minuterstrafik på eftermiddagen klockan 14.00 till 15.00 istället för 20-minuterstrafik, och 7-minuterstrafik från klockan 15.00.
– Förvaltningen är mycket positiv till förslaget om ökad trafikering på linje 142 genom Solberga. Utifrån dagens situation och kommande utveckling tror dock förvaltningen att den utökning av trafiken som föreslås är otillräcklig, skriver Älvsjö stadsdelsförvaltning.
Linje 143 Älvsjö station – Högdalen
Linjen går via Älvsjö industriområde och Hagsätra. Den föreslås få utökad trafik till 15-minuterstrafik klockan 05.30 till 06.30 samt 10- minuterstrafik klockan 06.30 till 07.00 och 12-minuterstrafik i eftermiddagsrusningen.
Linje 161 Gröndal-Bagarmossen
Alternativ 1: De turer som går till och från Gröndal övervägs att förlängas till Liljeholmen.
Alternativ 2: Samtliga turer trafikerar Bagarmossen Midsommarkransen. Inga turer går till Gröndal.
Linje 165 Liljeholmen – Farsta centrum
Linjen övervägs att utökas till 15-minuterstrafik vardagar klockan 13.00 till 15.00 och till 10-minuterstrafik klockan 15.00 till 16.00.
Linje 167 Älvsjö station – Farsta centrum
En ny tur vardagar klockan 15.00 från Älvsjö station.
Linje 173 Skarpnäck – Skärholmen
Linjen övervägs att få förlängd 15-minuterstrafik på söndagar för att få samma turtäthet som på lördagar.
Linje 190 Centralen – Farsta strand (nattbuss)
Linjen har idag byte till 191 eller 192 vid Kilabergsvägen. Linjen övervägs att förlängas till Hornstull där anknytning även finns till linje 94 och det ger en tryggare bytesplats för resenärerna.
Text: Olger Proko
Bild: Mikael T Nilsson
Läs mer:
Mest lästa:
Följare 19,5k