
Lokal valguide: Så tycker partierna om…6. Kollektivtrafiken
hägersten liljeholmen Publicerad 10:38, 8 september 2018I morgon är det val och nu fortsätter partierna i Hägersten-Liljeholmen att svara på Bättre stadsdels läsares frågor.
Fråga 6. Kollektivtrafiken:
-Hur vill ni bygga ut kollektivtrafiken i Hägersten-Liljeholmen?
Hans Tjernström, Centerpartiet:
– Utbyggd tunnelbana. Centerpartiet driver på för två nya tunnelbanelinjer från Fridhemsplan via Liljeholmen, varav en linje via Årstaberg till Älvsjö, och den andra på nuvarande spår till Skärholmen.
-På längre sikt vill Centerpartiet utreda en spårutbyggnad av tunnelbana med en ringlinje runt staden. Utbyggd busstrafik genom fler BRT-linjer vilket betyder Bus Rapid Transit. Vi vill att de blåa bussarna på stombusslinjerna i innerstaden ska bli BRT liksom på bussarna som går mellan de regionala kärnorna i regionen. Utmaningen som ligger i att Stockholm är uppbyggt på många öar vill Centerpartiet möta genom att mer utnyttja vattnet som transportmedel. Centerpartiet vill genomföra en kraftig utbyggnad av snabb, miljövänlig och kostnadseffektiv pendelbåtstrafik i hela Stockholm.
Abit Dundar, Liberalerna:
-Vi vill bygga ut tunnelbanan så att det går en linje mellan Liljeholmen och Fridhemsplan.
Anette Hellström, Moderaterna:
-Hägersten-Liljeholmen kommer att ha nytta av flera större utbyggnader de kommande åren. Dels så kommer ju Spårväg syd främja Hägersten när den byggs mellan Flemingsberg och Älvsjö samtidigt som tunnelbanan ska byggas ut från Liljeholmen till Älvsjö samt ytterligare mellan Liljeholmen och Fridhemsplan. Dessutom får dagens röda linje som går via Liljeholmen en uppgradering med 48 nya tåg (96 nya vagnar) samt en helt ny depå som tillsammans möjliggör bättre kapacitet och tätare trafik. Dessutom finns ambitioner på flera platser om fler bussar och tätare trafik.
Jessica Jormtun, Miljöpartiet:
-Miljöpartiet vill göra det enkelt att gå, cykla och åka kollektivt. I Hägersten-Liljeholmen ska busslinje 153 vara kvar. Vi vill se en ny tvärbusslinje mellan Älvsjö och Axelsberg via Personnevägen och Hägerstensåsens t-banestation. Miljöpartiet vill tidigarelägga bygget av den nya tunnelbanan Fridhemsplan-Liljeholmen-Årstafältet-Östberga-Älvsjö. Därtill vill vi att spårväg syd, som bland annat planeras att gå genom Fruängen, inte ska sluta i Älvsjö, utan dras hela vägen till Skarpnäck! Spårväg syd förbättrar tvärförbindelserna i Söderort avsevärt. Vi vill också knyta ihop stadsdelen med övriga staden med fler båtlinjer på Mälaren.
Eva Fagerhem, Socialdemokraterna:
-Regeringen har skjutit till pengar så att SL kan bygga tunnelbana från Fridhemsplan till Älvsjö, via Liljeholmen. Den beräknas vara klar 2035, men vi vill tidigarelägga den så att den börjar byggas så fort som möjligt. Vi vill dessutom förlänga den så att den går till Hagsätra. Röda linjen ska få nya tunnelbanetåg som en del i en större satsning. En del av satsningen var att bygga ett nytt signalsystem som skulle ge tätare trafik. Tyvärr har de styrande landstingsmoderaterna ännu en gång misslyckats med en stor upphandling och projektet har havererat. Vi vill ta fram en plan för hur man ska kunna öka trafiken och minska trängseln. Utöver detta vill vi sänka priset för barn och unga och säkra upp busstrafiken.
Ann- Marie Strömberg, Vänsterpartiet:
-Kollektivtrafiken måste fungera bättre. Bussar, tunnelbana och tåg måste gå i tid, det får inte vara för trångt, och alla måste ha råd att åka. Vänsterpartiet vill på sikt att kollektivtrafik skall vara avgiftsfri för alla, och vi börjar med att föreslå avgiftsfritt för barn och ungdomar och för pensionärer, de sistnämnda till en början under icke-rusningstid. Vi vill också bygga ut kollektivtrafiken med fler och bättre tvärförbindelser. I Liljeholmen har vi föreslagit ökad turtäthet på flera linjer och att linje 161 går hela sträckan under kvällar och helger.
Sammanställning: Olger Proko
Läs mer:
Mest lästa:
Följare 19,5k