Succéstart i Liljeholmen för kritiserade KFC – så svarar kedjan på kritiken
liljeholmen Publicerad 14:48, 4 november 2024I början av september slog KFC upp dörrarna till sin nya restaurang i Liljeholmen. Den amerikanska snabbmatskedjan var hårt kritiserad inför öppningen, men starten har ändå gått bra.
Välkommen att prenumerera på Bättre stadsdel – här
Inledningen har till och med varit succéartad, berättar KFC Swedens marknadschef Jesper Hollstrand.
– Vi visste att vår kyckling var efterfrågad i närområdet och det har gått bättre än förväntat. Vi är väldigt nöjda med hur vi har blivit mottagna av alla som besökt oss.
LÄS ÄVEN: Amerikansk snabbmatskedja öppnar i gallerian
Vad är det som varit över förväntan?
– Främst att det har varit så många gäster som besökt oss under den här korta perioden som vi har haft öppet. Jag bor själv i området och ser många som går omkring med våra påsar när jag är ute och går vilket är kul.
Marknadschefen berättar att restaurangen hittills har haft många gäster i olika åldrar.
Enligt uppgift till redaktionen är ungdomar en stor kundgrupp. Jesper Hollstrand bekräftar detta.
– Ungdomarna är en stark målgrupp för oss. Jag är övertygad om att vårt TikTok-konto hjälpt oss mycket med att få dem att vilja testa oss. Sedan gillar de vår krispiga kyckling och kommer tillbaka.
Av alla KFC-restauranger är den i Liljeholmen den som har högst antal “delivery”-beställningar, alltså köp via leveransföretag såsom Uber eats och Foodora.
Att så många gör leveransbeställningar är förvånande, menar Jesper Hollstrand. Han konstaterar att det alternativet är 20 procent dyrare än att förbeställa via restaurangens egna app och sedan hämta maten på utvald tid.
Detta har varit en stor utmaning för restaurangen, medger marknadschefen.
– Vi jobbar hela tiden med att förbättra oss och har sett över våra rutiner för att försöka packa och lämna ut maten så att den precis är klar när buden kommer för att hämta den. Vi vill att alla ska få så nylagad och varm kyckling som möjligt.
Vad har sålt bäst?
– Vårt ”Boneless Meal”. Den består av 3 st crispy strips, 10 st popcorn chicken, en valfri dippsås, en mellan-pommes frites och en mellandryck och kostar 99 kr.
Vid Liljeholmstorget finns ett flertal andra restauranger. En av konkurrenterna som KFC tävlar med om hungriga gäster är McDonald’s.
Jesper Hollstrand ser positivt på konkurrensen.
– Lagom konkurrens är bra, både för gäster och företag. Det får oss att jobba mer med vår service, kvalité, med mera. Sen har det varit några tuffa år nu med inflationen som bidragit till rejäla prishöjningar på råvaror, hyror, utrustning med mera vilket har gjort det tufft för hela branschen.
Inför starten av KFC:s nya restaurang i Liljeholmen publicerade Bättre stadsdel en artikel om öppningen. Den resulterade i en del glada tillrop på sociala medier, men framförallt var det många kritiska röster mot den amerikanska restaurangkedjan. Till exempel hur kedjan serverar mat från kött som kommer från djur som levt under undermåliga förhållanden och att onyttiga maten är skadlig för hälsan.
Hur ser ni på den kritik som lyfts från djurrättsorganisationer gällande köttindustrin och att kycklingarna lever under plågsamma förhållanden?
– KFC som företag driver ingen kycklinguppfödningsverksamhet eller slaktverksamhet. Vi köper vårt kycklingkött från certifierade leverantörer som är föremål för KFC:s strikta kvalitetskrav.
Marknadschefen fortsätter:
– KFC i Sverige stödjer sedan 2019 European Chicken Commitment. Det bygger på att företag tar med välfärdskriterierna i sina inköp av kycklingar. Kriterierna är bland annat framtagna av Djurens Rätt, World Animal Protection och 28 andra europeiska djurrättsorganisationer.
På vilka sätt kan kunder lita på att ni följer ECC:s riktlinjer?
– ECC följer upp att KFC upprätthåller det som de redovisar i följande rapport som kan hittas på vår hemsida: Annual Progress Report on Chicken Welfare. Vi på Nordic Service Partners litar på ECC:s, KFC:s och djurrättsorganisationernas samarbete i den här frågan.
Hur stor andel av era kycklingar får vistas utomhus?
– Just nu är det tyvärr inget av vårt kycklingkött vad jag vet som kommer från kycklingar som har vistats utomhus. KFC i Sverige drivs av Nordic Service Partners och vi är en lokal franchisetagare. Vi köper all vårt kycklingkött från KFC-certifierade leverantörer.
En förekommande företeelse på kycklinganläggningarna är “thinning”, som innebär att en del av kycklingarna slaktas tidigare än planerat. På så vis kan anläggningarna bibehålla en maximal beläggningsgrad, vilket samtidigt ökar den ekonomiska vinsten.
Det är något som KFC tar ställning mot, enligt Jesper Hollstrand.
– Både KFC och vi på Nordic Service Partners är emot det.
Tack för att du läser Bättre stadsdel. Du prenumererar väl? Då bygger du samtidigt Hägersten-Älvsjös bästa nyhetsredaktion. Välkommen att prenumerera här. Tack!
Nyhetstips: redaktionen@battrestadsdel.se , 0709-449519
Läs mer:
Mest lästa:
- Klart: Ny matjätte öppnar i Skärholmen
- Mälarhöjdsbor öppnar napolitansk pizzabutik på hemmaplan: Över förväntan
- BILDER: Här är Årets lokala företag 2024 i Hägersten-Älvsjö – jubel och nätverkande vid festlig prisceremoni
- Skogskrematoriet och flera kapell på Skogskyrkogården stängs
- Förslag: Älvsjö och Fruängen kan få fler t-banelinjer och spårväg
Följare 19,5k