
Flygförseningar och den europeiska om flygpassagerares rättigheter
Uncategorized Publicerad 14:30, 7 mars 2024FLIGHTRIGHT. Flygförseningar och inställda flyg är oundvikliga delar av flygresor, och vi har sett gott om det de senaste åren. Som ett resultat har flygbolag betalat ut hundratals miljoner kronor till passagerare. Den här guiden detaljerar hur EU 261 fungerar och hur drabbade passagerare kan ansöka om kompensation.
Vilka länder omfattas av EU?
EU-förordningen om flygpassagerares rättigheter hjälper resenärer på flyg inom de 27 EU-länderna, särskilt: Österrike, Belgien, Bulgarien, Kroatien, Cypern, Tjeckien, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Tyskland, Grekland, Ungern, Irland, Italien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Polen, Portugal, Rumänien, Slovakien, Slovenien, Spanien och Sverige.
EU:s flygregler gäller också för flyg utanför EU, specifikt i Guadeloupe, Franska Guyana, Martinique, Réunion, Mayotte, Saint-Martin (Franska Antillerna), Azorerna, Madeira, Kanarieöarna, Island, Norge och Schweiz.
Vilka flygningar omfattas av EU261?
Det finns olika scenarier där EU 261 kan träda i kraft för att skydda passagerarrättigheter. Dessa inkluderar förseningar och inställda flyg på resvägar som:
- l Flyg inom EU.
- l Flyg från EU till icke-EU-destinationer.
- l Flyg utanför EU till EU-destinationer.
- l Flyg utanför EU till icke-EU-destinationer.
EU 261 gäller för alla flyg helt inom EU och alla flyg som avgår från EU, oavsett destination. Om det är en flygning till EU gäller skyddet bara för passagerare som flyger med ett EU-flygbolag.
Vad händer vid codeshare-flygningar?
På grund av flygallianser bokar du ofta en biljett hos ett flygbolag men flyger faktiskt med en av dess partners. Vid dessa ”codeshare”-flygningar är det det flygbolag som faktiskt utför flygningen som är ansvarigt – inte det flygbolag från vilket du köpte biljetten.
Vad kan du förvänta dig när du bokar en EU 261-berättigad biljett?
Resenärer som flyger inom EU måste få en skriftlig eller elektronisk notis om EU:s luftpassagerarrättigheter, som också ska finnas på incheckningsdiskar, incheckningskiosker och på flygbolagets webbplats.
Kompensation för förseningar och inställda flyg
Reglerna för kompensation är baserade på den tid du meddelades om flygförseningen eller inställda flyget och sträckan för dina avsedda flygningar. Ju längre sträcka, desto högre kompensation.
Vad anses vara en flygförsening enligt EU 261?
Passagerare på ett försenat flyg har rätt till flygbolagets assistans, återbetalning och en returflight, beroende på förseningens längd och flygningens sträcka.
Vad anses vara en flyginstälning enligt EU 261?
För EU 261-kompensation innebär en instälning något av följande:
- l Ditt ursprungliga flyg är inställt och du överförs till ett annat schemalagt flyg.
- l Ditt flygplan lyfte men tvingades återvända till avgångsflygplatsen, och du överfördes till ett annat flyg.
- l Ditt flyg anlände till en flygplats som inte är den slutliga destinationen enligt din resplan.
Vad händer om ditt flyg schemaläggs tidigare?
Från och med den 21 december 2021 fastställde EU-domstolen att passagerare på flyg som avgår mer än en timme tidigare än den ursprungliga avgångstiden har rätt till kompensation enligt EU 261.
Hur mycket kompensation får jag för en försening eller inställd flygning?
Om du uppfyller de angivna kraven för antingen en försening eller inställd flygning får du kompensation enligt följande:
- l 250 euro (cirka 2800 kronor) per passagerare för sträckor upp till 1 500 kilometer
- l 400 euro (cirka 4400 kronor) per passagerare för sträckor över 1 500 kilometer inom EU och för alla andra flygningar mellan 1 500-3 500 kilometer
- l 600 euro (cirka 6500 kronor) per passagerare för sträckor över 3 500 kilometer
All kompensation kan minskas med hälften om du accepterar en omdirigering från flygbolaget till din slutdestination, med förseningar på två till fyra timmar. Det är viktigt att känna till dina rättigheter och vara medveten om hur du kan ansöka om kompensation enligt EU 261 för att säkerställa att du får de förmåner du är berättigad till.
Vid osäkerhet om dina rättigheter vid inställda flyg, kan du kontakta Flightright för professionell vägledning och stöd.
Denna text är producerad i samarbete med Flightright. Sponsrade inlägg är en del av Bättre stadsdels annonserbjudande. Inläggen produceras av Bättre stadsdels kommersiella avdelning. Om du har frågor kring sponsrade inlägg, hör av dig till annons@battrestadsdel.se
Läs mer:
Mest lästa:
Följare 19,5k