Annons:
Annons:

logo

Följare 19,5k

Konsten att skapa balans

Av Puls & Träning

Något jag tycker är viktigt när det handlar om träning och kost, men även om livet i helhet, är att skapa balans. Att hitta fungerande rutiner och vanor som gör att vi mår bra och känner att vi trivs. Detta kan vara lättare sagt än gjort, men när det kommer till träningen kan jag bjuda på några tips kring hur du kan tänka för att skapa balans i kroppen när du tränar:

Träna både fram- och baksida
När vi stärker upp våra muskler är det viktigt att vi tänker på helheten, för att skapa en jämnstark och skadefri kropp. Tränar du väldigt mycket mage kan det vara bra att lägga in träning för ryggen och sätet för att skapa en stabil bål. Att träna både bröst och övre rygg ungefär lika mycket är ett recept för stark hållning och förhindrar att vi t ex blir korta och stela på framsidan och slappa på baksidan. Samma sak gäller för framsida respektive baksida lår, armar mm. Tänk på helheten!

Rörelser istället för övningar
Ett alternativ kan vara att tänka i rörelser – t ex träna båda pressar och drag. Exempel på pressövningar är bänkpress, axelpress och benpress. Exempel på dragövningar kan vara marklyft, rodd och latsdrag. Du kan även tänka att du vill låta kroppen jobba både i raka banor och i rotationer, exempelvis när det gäller bålövningar, för att träna musklerna i deras olika vinklar.

Komplettera din träning
Man brukar prata om fem fysiska grundegenskaper: styrka, rörlighet, koordination, snabbhet och uthållighet. Även om du kanske främst fokuserar på en av egenskaperna i din träning, kan det vara av värde att lägga in kompletterande träning från de andra grundegenskaperna, som kan göra dig bättre på det du vill satsa på. Exempelvis kan styrketräning göra dig till en snabbare löpare eftersom du blir starkare och rörlighetsträning kan hjälpa dig optimera din teknik i styrketräningen så att du i längden kan belasta mer.

Träning och återhämtning
Se till att du får tillräckligt mycket vila mellan dina pass för att kroppen ska orka återhämta sig och bli starkare. Detsamma gäller för sömnen, som gärna bör vara 7-9 timmar per natt.

Text: Gabriella Picano

Detta är en sponsrad artikel från Puls & Träning 

Läs mer: 
Fler artiklar från Gabriella Picano här

Publicerad 23:15, 3 november 2015
Annons:
Annons:

Gillar du det du läser? Swisha en peng till: 123 086 79 86  

eller donera via PayPal:
KALENDER: HÄNDER NÄRA DIG
  1. Test4

    21 augusti kl.10:00 - 11:00
  2. Hur svårt kan det va? (Humorshow genrep)

    21 augusti kl.19:30 - 21:30
  3. “Jag spelar för livet” Agnes Hulander Trio i Uppenbarelsekyrkan

    21 augusti kl.19:30 - 21:00
MEDBORGARFÖRSLAG

Läs om olika förslag som medborgare lämnar in till sin stadsdelsnämnd. Du kan också lämna in ett själv.

Lämna in medborgarförslag
Stöd logoBättre Stadsdel

Gillar du det du läser? Swisha en peng till: 123 086 79 86  

eller donera via PayPal:
Dagens Fråga

Vad tycker du om den nya gråa färgen på höghuset i Axelsberg?

View Results

Loading ... Loading ...
Publicerad 14:20, 13 oktober 2017
Annonser
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
PolisNotiser
Podcast
KÖP-BYT-SÄLJ

Köp eller sälj dina prylar lokalt! Gå med i Facebookgruppen Köp Byt Sälj - Vi som bor i Hägersten

Annons: