Annons:
Annons:

logo

Följare 19,5k

Debatt: Därför är barnen förlorare när Årstafältet ska bebyggas

Publicerad 16:57, 16 juli 2024

DEBATT. Årstafältet i Stockholm skulle bli en epokgörande stadsdel med park i världsklass men med ökad exploatering försvinner kvaliteterna. Barnen blir de stora förlorarna.

Här kan du prenumerera på Bättre Stadsdel

Vilka kommer att köpa en bostad på Årstafältet? Troligen inte föräldrar som bryr sig om sina barns hälsa och välbefinnande. 

Det finns långt gångna och detaljerade planer på att bygga bostäder på Årstafältet i Stockholm. Planeringen inleddes med en internationell tävling 2008. Visionen var att ”skapa en ny epokgörande stadsdel med en park i världsklass”. Stadsdelen skulle innehålla 4 000 bostäder. Idag har antalet bostäder stigit till 7 000. Planerna består av ett femtiotal kvarter. Mestadels är de slutna och har ett höghus i ett av hörnen. Höghusen är mellan femton och tjugotvå våningar höga, övriga hus i kvarteret är fyra till åtta våningar. 

Fem bostadshus Årstafältet. Bild: Vera arkitekter

Hur blir det för barnen på Årstafältet? 
Så gott som alla kvarter är på alla sidor omgivna av biltrafikerade gator. De små bostadsgårdarna är skuggiga hela året. De är ofta uppstyckade av privata uteplatser och av höga planteringslådor. Det blir i sådana fall endast en liten ruta avsedd för barnen som bor i kvarteret. Det blir ingen yta för spring eller cykling och inga buskage att gömma sig i. De små barnen får förlita sig på att en vuxen tar dem över gatorna till en park. 

LÄS ÄVEN: Stor ilska över förtätningen i Hägersten – så kan planprocesserna hanteras

Fyra av de hittills planerade förskolorna ligger inne i kvarter och delar gården med de boende. Det ger usla lekmiljöer och konflikter. Tre friliggande förskolor har planerats hittills. En av dem är ett experiment. Den är mycket stor, med fyra våningar och sexton avdelningar. Tomten är trång och har bullerplank mot den intilliggande huvudgatan. Hur blir luftkvaliteten? Den är placerad där markpriset är lägst, längst bort från den centrala parken. Allt i denna stora förskola är ett experiment som hotar barnens hälsa och välbefinnande. En annan förskola kommer att bli skuggad största delen av dagen under största delen av året på grund av ett femtonvåningshus intill. 

Två skolor planeras. Den ena kommer att få sin trånga gård helt skuggad under största delen av året. En enda lekpark planeras, och den får inte bra förutsättningar. Den kommer att ligga tio meter öster om en rad femtonvåningshus. Den blir skuggad efter klockan två. Stigande kostnader påverkar bostadskvaliteten och barnens situation.  

LÄS ÄVEN: Ungdomsbostäder byggs i Mälaräng

I dag är Årstafältet till stora delar uppgrävt för bygget av avloppsledningar. Bygget avbröts i mars 2022 av på grund av att man underskattat svårigheterna med att bygga på den gamla sjöbottens djupa lerlager. I april i år ska en ny entreprenör återuppta arbetet. Den beräknade kostnaden för stadens del av projektet stiger. År 2015 var den 3,5 miljarder. 2020 var den sju miljarder, 2023 var den tio miljarder. För att finansiera de ökade kostnaderna ökar man antalet bostäder i de detaljplaner som fastställs. Högre hus har gett skuggigare och blåsigare miljöer. 

Flygbild Årstafältet, White

Det borde rimligtvis finnas en gräns för hur mycket man kan öka exploateringen. Exploateringskontoret varnar för att kostnaderna däremot kan komma att stiga ytterligare. Kontoret har gått igenom besparingsmöjligheter. Ett slopande av gatuträden skulle minska kostnaden. Men då skulle det å andra sidan bli problem med dagvattenhanteringen. Gatorna har redan den lägsta möjliga standarden. 

Däremot kan man enligt kontoret sänka kvaliteten på parkerna. Det vore i så fall ett avsteg från det ursprungliga målet att ”skapa en ny epokgörande stadsdel med en park i världsklass”. Om kostnaderna fortsätter att stiga kan Årstafältet bli en förlustaffär för staden. Att avbryta arbetet och tänka efter vore kanske ekonomiskt riktigt. För barnens skull vore det absolut riktigt att avbryta planeringen och börja om från början.  

Tor Edsjö är arkitekt SAR/MSA och företräder BUMS, Barns utemiljö i staden. 

Bild: Illustration: Arkitema/Shanks studio

Årstafältet
En ny stadsdel planeras med cirka 7 000 bostäder, förskolor, skolor, verksamheter och en park. Byggstart för bostäder planeras till 2026 med inflyttning 2028.

Tack för att du läser Bättre stadsdel. Du prenumererar väl? Då bygger du samtidigt Hägersten-Älvsjös bästa nyhetsredaktion. Välkommen att prenumerera här. Tack!

Nyhetstips: redaktionen@battrestadsdel.se , 0709-449519

Better neighborhood

redaktionen@battrestadsdel.se

  • Kommentera
Annons:
Annons:
Annons:

KALENDER

Nyheter

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
PRENUMERERA

KALENDER

EVENEMANG

Lägg själv in ditt event i Bättre Stadsdels kalender.

Skicka in evenemang
Dagens Fråga

Hur långt är vi beredda att flytta för ett jobb?

Regeringen har gett Arbetsförmedlingen i uppdrag att ta fram förslag på ett nytt flyttstöd som kan göra det lättare för arbetslösa att ta jobb i andra delar av landet. Syftet är att fler arbetslösa ska kunna ta ett arbete i regioner där efterfrågan på arbetskraft är hög.

Välkommen att prenumerera på Bättre stadsdel – här

Var kan du tänka dig att flytta för att ta ett nytt jobb?

Mattis, Liljeholmen 
– Det skulle vara svårt för jag är rotad här i stan just och jag trivs bra. Men det beror på hur desperat situationen är. Just nu jobbar jag med IT och det finns ganska många jobb i Stockholm.

Emma, Årsta
– Jag vill inte hitta ett nytt jobb för jag tycker jättemycket om det jobb jag har just nu. Om vi hittar en större lägenhet skulle vi tänka oss att flytta. Vi bor i Årsta nu och vi skulle vilja stanna i söder om stan, vi har tittat typ på Farsta eller Hökarängen.

Anna, Spånga
– Jag skulle först och främst tänka vart som helst i Sverige nästan om man tänker så eller var det tänkt att jag skulle tänka i Stockholm eller får jag tänka fritt. För att hitta jobb för att få det att gå runt då skulle jag vara öppen där arbete finns  och avväga att det inte fanns för få människor som bor där. Jag vill vara där det finns lite fler människor som jag kan interagera med.

Tara & Ramona, Bandhagen och Älvsjö 
– Jag skulle vilja flytta till Japan på en gång, Kyoto kanske ute på landet, det är drömmen, säger Tara

– Jag skulle vilja flytta till London eller Chicago för jag trivdes väldigt mycket i Chicago, säger Ramona

Williams, Upplands Bro 
– Jag skulle vilja flytta till Norge för att det är ett land som är mer likt Sverige. Jag har åkt runt i världen men  jag tycker inte om de andra länderna även om  de har fördelar också.

LÄS ÄVEN: Dagens fråga: Är du allergisk mot pollen? Påverkar våren dig på andra sätt?

Tack för att du läser Bättre stadsdel. Du prenumererar väl? Då bygger du samtidigt Hägersten-Älvsjö-Skärholmens bästa nyhetsredaktion. Välkommen att prenumerera här. Tack!

Vill du skriva en debattartikel eller en insändare? Eller en krönika? Gör det. Mejla:  redaktionen@battrestadsdel.se

Nyhetstips: redaktionen@battrestadsdel.se , 0709-449519

Publicerad 11:11, 25 april 2026
Annonser
Annons:
Annonser
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Casino utan svensk licens
Casinon utan spelpaus
Podcast
KÖP-BYT-SÄLJ

Köp eller sälj dina prylar lokalt! Gå med i Facebookgruppen Köp Byt Sälj - Vi som bor i Hägersten

Annons: