
Förslag: Här kan gröna spårvägar byggas
årstadal Åsikter Publicerad 20:00, 19 april 2025MEDBORGARFÖRSLAG. Jag föreslår att Stockholms stad och region undersöker om gröna spårvägar – ytor med sedum eller motsvarande växtlighet – kan införas i Stockholm. Detta finns redan i ett flertal andra städer.
Välkommen att prenumerera på Bättre stadsdel – här
Sådana gröna ytor skulle påverka vår stadsmiljö på många positiva sätt – ökat CO2-upptag, minskat buller, kylande inverkan samt ökad biologisk mångfald.
Jag bifogar ett dokument Gröna spårvagnsspår i Stockholm där jag beräknat möjlig yta för gröna spårvägar.
Kerstin Simonsson
Medborgarförslaget är skickat till stadsdelsnämnden i Hägersten-Älvsjö

Gröna spårvagnsspår i Stockholm
1 – Introduktion och bakgrund
”Städer spelar en viktig roll i det globala miljöarbetet. Både FN och EU betonar vikten av att öka grönskan i stadsområden.” (Spolander, 2025). Så låt Stockholm och stockholmarna bidra i detta goda miljöarbete!
Vi kan öka de gröna ytorna i stadsrummet på många sätt (Callahan, 2023). Ett sätt är att införa gröna spårvagnsspår vilket skett i många städer t.ex. Strasbourg, Oslo, Frankfurt (VGF Verkehrsgesellschaft Frankfurt am Main, u.d.) – listan kan göras lång.
De gröna spårvagnsytorna ger många fördelar; upptag av CO2 och partiklar, minskat buller, kylande effekt samt positiv inverkan på biologisk mångfald (Sempergreen, u.d.) I detta dokument redovisar jag beräknad möjlig yta för gröna spårvagnsspår i Stockholm (Klimatkommunerna, u.d.), Solna (Klimatkommunerna, u.d.), Sundbyberg samt Lidingö. Min förhoppning är att Stockholm gör som många andra städer och skapar gröna spårvagnsspår.

2 – Metod
I dokumentet har möjliga spårvagnsytor karterats och möjliga gröna ytor beräknats. Följande spårvagnsspår i Stockholmsområdet har ingått:
• Tvärbanan (linje 30 och 31)
• Spårväg City (linje 7)
• Lidingöbanan (linje 21)
• Nockebybanan (linje 12)
För kartering och beräkning av möjlig grön yta har GIS-verktyget QGIS använts och geo data från OpenStreetMaps och Lantmäteriet har använts för identifiering av spårvagnsspåren samt som bakgrund för visualiseringar i detta dokument. Möjlig grön yta för varje spårväg har beräknats utgående från en bredd på ca 3 meter (dubbelspår med spårvidd på 1 435 mm samt 700 mm avstånd från varje spår till ytter- och innerkant). Tunnlar samt korsade trafikytor har dragits av från resulterande grön yta.

3 – Resultat
Resultatet gav en ungefärlig möjlig grön spårvagnsyta av 288 000 kvadratmeter (Figur 2) (Tabell
1). Spårväg City delar ca 3,6 km av sin sträckning med bussar i linjetrafik. Om även denna yta skulle kunna bli gröna spår tillkommer ytterligare ca 25 000 kvadratmeter grön yta.
4 – Diskussion och slutsats
I Stockholmsområdet finns alltså ca 288 000 kvadratmeter som verkar vara möjliga för gröna spårvagnsspår. Sådana gröna ytor skulle påverka vår stadsmiljö på många positiva sätt – ökat CO2-upptag (Anon., u.d.), minskat buller, verka kylande samt öka biologisk mångfald.
(Klimatkommunerna, u.d.) (Klimatkommunerna, u.d.).
Min förhoppning är att gröna spårvagnsspår blir verklighet inom en snar framtid.

Tack för att du läser Bättre stadsdel. Du prenumererar väl? Då bygger du samtidigt Hägersten-Älvsjö-Skärholmens bästa nyhetsredaktion. Välkommen att prenumerera här. Tack!
Vill du skriva en debattartikel eller en insändare? Eller en krönika? Gör det. Mejla: redaktionen@battrestadsdel.se
Nyhetstips: redaktionen@battrestadsdel.se , 0709-449519
Läs mer:
Mest lästa:
- S: Otroligt frustrerande att vi inte kunde köpa Sätra centrum
- Här är Årets Mälarhöjdare: En stor ära
- H&M flyttar från Liljeholmen: Vi har redan nya intressenter
- Samråd: Stark kritik mot nya höga bostadshus i Gröndal: Osedvanligt olämpligt område
- Taekwondo: 15-åring från Hökmossen vinner EM-guld: Ger mig extra motivation
Följare 19,5k