Annons:
Annons:

logo

Följare 19,5k

Tips: stretch på rätt sätt

Av Puls & Träning
Att ta sig tid för att stretcha musklerna ordentlig kan hjälpa till att minska stelhet efter eller innan ett träningspass och kan förbättra din rörlighet. Här kommer exempel på några av de vanligaste stretchövningarna för muskler som ofta jobbar mycket och lätt blir stumma. Vår PT Martin Roxström bjuder på några små tips som kan göra stor skillnad i stretchen. Tänk på att hålla varje stretch minst 30 sekunder, och fokusera på lugn och jämn andning. Ta gärna tid så du vet att du stretchar lika länge på varje sida.

 

Framsida lår
Se till att stötta knät mot en bänk eller mot golvet, för att kunna låsa fast fästet på muskeln och på så sätt få en djupare stretch.

IMG_5231

 

 

Baksida lår
Se till att behålla höfterna parallella och luta dig framåt med rak rygg för att få en ordentlig stretch på baksidan.

IMG_5239

 

 

Höftböjaren
Placera ena foten framför dig i golvet, och pressa sedan motsatt höft framåt och uppåt. För en lite djupare stretch, luta dig över åt sidan mot benet du har framför dig.

IMG_5243

 

 

Sätesmuskeln
Det finns en rad varianter för att stretcha denna stora muskel, men en som kommer åt den ganska djupt är denna variant. Placera ena benet framför dig på golvet, försök komma ut med foten åt sidan (benet som ett L). Ta stöd av händerna i golvet och luta dig framåt, alternativt hela vägen ner till golvet.

IMG_5247

 

 

Breda ryggmuskeln
Placera dig vid en kant eller exempelvis dörröppning. Ta tag med vänster hand mot listen och placera vänster for bakom höger, samtidigt som du “hänger” ut så att du sträcker ut sidan.

IMG_5258

 

 

Stora bröstmuskeln
Placera ena benet nära en vägg och armen på samma sida upp på väggen, med axeln lägre än armbågen. Pressa bröstet framåt och håll lätt anspänning i magen.

IMG_5265

Text: Gabriella Picano

Detta är en sponsrad artikel från Puls & Träning

Läs mer: 
Fler artiklar från Gabriella Picano här

Publicerad 16:59, 26 juli 2015
Annons:
Annons:

Gillar du det du läser? Swisha en peng till: 123 086 79 86  

eller donera via PayPal:
KALENDER: HÄNDER NÄRA DIG
  1. Karaoke på Gröna Dalen VARJE fredag!

    7 augusti kl.21:30 - 8 augusti kl.01:00
  2. Vernissage: Textilkonst på Biocafé Tellus i Midsommarkransen

    8 augusti kl.13:00 - 16:00
  3. DJ DUST & DISEY på Café Cul De Sac

    8 augusti kl.16:00 - 22:00
MEDBORGARFÖRSLAG

Läs om olika förslag som medborgare lämnar in till sin stadsdelsnämnd. Du kan också lämna in ett själv.

Lämna in medborgarförslag
Stöd logoBättre Stadsdel

Gillar du det du läser? Swisha en peng till: 123 086 79 86  

eller donera via PayPal:
Dagens Fråga

Vad tycker du om den nya gråa färgen på höghuset i Axelsberg?

View Results

Publicerad 21:50, 3 januari 2020
Annonser
Annons:
Annonser
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:casino utan licens
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Podcast
KÖP-BYT-SÄLJ

Köp eller sälj dina prylar lokalt! Gå med i Facebookgruppen Köp Byt Sälj - Vi som bor i Hägersten

Annons: