Annons:
Annons:

logo

Följare 19,5k

Lillkyrkan och kolumbariet – rogivande platser för kontemplation

Publicerad 09:02, 18 oktober 2021

SVENSKA KYRKAN. Under fontänen i Uppenbarelsekyrkans entré finns ett av Stockholms största kolumbarium. Begravningsplatsen under kyrkan har flera stora rum samt en liten kyrka som tillsammans har en speciell atmosfär som är rogivande.

– Det är en plats för stillhet och tystnad, där man kan sitta ner en stund och reflektera över livet, säger Anna Rödström, distriktschef i Uppenbarelsekyrkan.

Efter att man tagit trappan eller hissen ner en våning finns Kolumbariet där, öppet nästan varje dag året runt. Här placeras urnor med avlidnas aska i nischer i väggarna. Nischerna stängs igen med en täckplattor, som gravstenar på en kyrkogård.

I stora runda salen under fontänen, den så kallade rotundan, hör och ser man vattnet klucka i taket, man får nästan en känsla att vara under vattenytan, i ett stort hav.

I andra änden av kolumbariet finns Lillkyrkan. Den är placerad rakt under stora kyrkans altare och har precis som sin storasyster fönsterglas i mosaik. 

– Tittar man noga ser man berättelsen om Jesu födelse i glasen, där finns Josef och Maria och där är Jesusbarnet, säger Anna och pekar på de färgsprakande fönstren som utmärker Uppenbarelsekyrkan.

Lillkyrkan används för mindre sällskap, upp till 20 personer. Det kan vara en samling kring en urna eller vid dop, bröllop eller vid en minnesstund. 

– Det blir lite mer intimt och nära här. Här har vi retreat, och meditationer, men även öppna förskolan brukar ha sin avslutning i Lillkyrkan. 

– Vill man bara sitta här en stund i lugn och ro går det alldeles utmärkt.

Uppenbarelsekyrkan är en av sex kyrkor i Stockholm med kolumbarium. Hit kommer de som har sin avlidna här, men även de som bara vill varva ner från vardagens stress och brus. 

– Det kan till exempel vara de som vill gå någonstans och minnas sina avlidna som kanske ligger begravda i någon annan stad, säger Anna Rödström.

Många uppskattar att platsen eftersom man kan vara där oberoende av väder och vind, och dessutom gillar man att den har generösa öppettider.

Mitt i rotundan står Ralph Bergholtz bronsskulptur Den Helige Franciskus. Franciskus var munken och botpredikanten som grundade franciskanorden på på 1100-talet. 

– Franciscus förespråkade ett liv i enkelhet, i samklang med djur och natur. Statyn visar honom omgiven av fåglar.

Kolumbariet i Hägersten är ett av Stockholms största inomhusbegravningsplatser. Det rymmer 8250 nischer där var och en har plats för två eller tre urnor, vilket innebär att det allt som allt finns plats för 22 800 urnor. Majoriteten av dessa platser är lediga idag. 

– Begravningsplatsen är som alla andra begravningsplatser och lyder under begravningslagen. Man får ha graven i 25 år och därefter får man en förfrågan om man vill förlänga i 15 år. Sedan kommer en ny förfrågan vart femtonde år, men placeras en ny urna i nischen blir det en automatisk förlängning med 25 år.

Vem som helst kan bli begraven i Columbariet, man behöver inte ha bott i församlingen eller varit medlem i Svenska kyrkan. 

– Men man kan inte själv boka plats där utan det är den avlidnes familj som har hand om det, däremot man kan skriva sina önskemål i sitt testamente.

Inflödet av nya urnor är konstant över åren, men under 2020 var det mer än dubbelt så många bokningar, vilket troligtvis hade att göra med pandemin. 

– En tänkbar förklaring till ökningen kan var att att under de restriktioner som rådde, då man endast fick samlas 20 personer, var det fler som valde en enklare begravningsceremoni med urna, säger Anna Rödström. 

Fakta: Kolumbarium

– Kolumbarium är latin, betyder duvslag och härledes från ordet colomba, som betyder duva.

– I Stockholm finns kolumbarium i Sankt Görans kyrka, Gustaf Vasa, Engelbrekts, Högalids,  Farsta,och Hägerstens församlingar.

– Kolumbariet i Uppenbarelsekyrkan är Stockholms största och har plats för 22 800 urnor.

– Förutom första maj och nationaldagen har kolumbariet i Uppenbarelsekyrkan öppet årets alla dagar. Under allhelgonahelgen kommer särskilt många besökare och som tänder ljus i salen.

Bild: Alex Farnsworth

Detta är en sponsrad artikel i samarbete med Svenska kyrkan Hägersten. Fler artiklar finns här.

Better neighborhood

redaktionen@battrestadsdel.se

  • Kommentera
Annons:
Annons:
Annons:

KALENDER

Nyheter

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
PRENUMERERA

KALENDER

EVENEMANG

Lägg själv in ditt event i Bättre Stadsdels kalender.

Skicka in evenemang
Dagens Fråga

Hur långt är vi beredda att flytta för ett jobb?

Regeringen har gett Arbetsförmedlingen i uppdrag att ta fram förslag på ett nytt flyttstöd som kan göra det lättare för arbetslösa att ta jobb i andra delar av landet. Syftet är att fler arbetslösa ska kunna ta ett arbete i regioner där efterfrågan på arbetskraft är hög.

Välkommen att prenumerera på Bättre stadsdel – här

Var kan du tänka dig att flytta för att ta ett nytt jobb?

Mattis, Liljeholmen 
– Det skulle vara svårt för jag är rotad här i stan just och jag trivs bra. Men det beror på hur desperat situationen är. Just nu jobbar jag med IT och det finns ganska många jobb i Stockholm.

Emma, Årsta
– Jag vill inte hitta ett nytt jobb för jag tycker jättemycket om det jobb jag har just nu. Om vi hittar en större lägenhet skulle vi tänka oss att flytta. Vi bor i Årsta nu och vi skulle vilja stanna i söder om stan, vi har tittat typ på Farsta eller Hökarängen.

Anna, Spånga
– Jag skulle först och främst tänka vart som helst i Sverige nästan om man tänker så eller var det tänkt att jag skulle tänka i Stockholm eller får jag tänka fritt. För att hitta jobb för att få det att gå runt då skulle jag vara öppen där arbete finns  och avväga att det inte fanns för få människor som bor där. Jag vill vara där det finns lite fler människor som jag kan interagera med.

Tara & Ramona, Bandhagen och Älvsjö 
– Jag skulle vilja flytta till Japan på en gång, Kyoto kanske ute på landet, det är drömmen, säger Tara

– Jag skulle vilja flytta till London eller Chicago för jag trivdes väldigt mycket i Chicago, säger Ramona

Williams, Upplands Bro 
– Jag skulle vilja flytta till Norge för att det är ett land som är mer likt Sverige. Jag har åkt runt i världen men  jag tycker inte om de andra länderna även om  de har fördelar också.

LÄS ÄVEN: Dagens fråga: Är du allergisk mot pollen? Påverkar våren dig på andra sätt?

Tack för att du läser Bättre stadsdel. Du prenumererar väl? Då bygger du samtidigt Hägersten-Älvsjö-Skärholmens bästa nyhetsredaktion. Välkommen att prenumerera här. Tack!

Vill du skriva en debattartikel eller en insändare? Eller en krönika? Gör det. Mejla:  redaktionen@battrestadsdel.se

Nyhetstips: redaktionen@battrestadsdel.se , 0709-449519

Publicerad 11:11, 25 april 2026
Annonser
Annons:
Annonser
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Casino utan svensk licens
Casinon utan spelpaus
Podcast
KÖP-BYT-SÄLJ

Köp eller sälj dina prylar lokalt! Gå med i Facebookgruppen Köp Byt Sälj - Vi som bor i Hägersten

Annons: