
Daniel Helldéns nya mål: Fler gångtrafikanter ska få bättre vinterväghållning
Åsikter stockholm Publicerad 14:57, 24 januari 2019Miljöpartiet svarar på Lena Palmius fråga varför cykelbanor och gångbanor halkbekämpas olika
REPLIK. Vi är inte stolta över snöröjningen för framförallt gående. Gående är särskilt utsatta för halkolyckor och vi fokuserar därför på att förbättra snöröjningen för dessa trafikanter. Vi har arbetat med frågan under mandatperioden 2014-2018 och försökt få till en ändring.
I de nya upphandlingar av snöröjning som görs har vi ändrat reglerna så att trottoarer och gångbanor ska röjas snabbare och vara högre prioriterade. Problemet är att dessa upphandlingar börja gälla först hösten 2019. Innan dess är det svårt att ändra kontrakten. Vi försöker forcera en uppryckning men det är tyvärr inte helt enkelt.
Vi har genomfört försök med så kallad sopsaltning på trottoarerna på delar av Sankt Eriksgatan, Sveavägen och Norr Mälarstrands gångbana, en metod som med stor framgång använts på cykelbanor sedan 2012 (och även används på gångbanor som ligger intill cykelbanor). Metoden innebär att i stället för traditionell plogning och sandning används en saltlösning för att smälta bort snön. För trottoarer har dock resultaten av sopsaltning varit blandade.
Eftersom trottoarer ofta på olika sätt är möblerade och har parkerade bilar och husfasader direkt intill är det svårare att komma fram med sopsaltningsmaskiner och svårare att se till att bilar och fasader inte skadas av den mängd salt som skvätter runtomkring maskinen. Det krävs således en delvis ny maskinpark och vi behöver arbeta vidare med att försöka lösa utmaningarna. Arbetet med sopsaltning för gående fortsätter under 2019 och sopsaltningen utökas till 10 platser.
Tanken är att under kommande vintersäsong göra en utökning av de försök som gjorts dels genom att arbeta vidare med samma gator och dels genom att ta fram ett sammanhängande pilotområde med olika typer av gator. Försök kommer även att ske även på Odengatan och Odenplan. Under vintern och våren kommer kontoret att arbeta fram fler platser där olika metoder för att förbättra vinterväghållningen för gående i ytterstaden kan testas.
Platser som utgör knutpunkter för kollektivtrafiken eller centrumområden representerar sådana högfrekventerade gångstråk som kommer att bli aktuella att arbeta med. Målsättningen med de utökade försöken är att säkerställa metoder och material samt övriga åtgärder som behöver göras i stadsmiljön för att få en ökad kvalitet på vinterväghållningen av trottoarer och för att i framtiden kunna utöka antalet gator med förbättrad vinterväghållning för gångtrafikanter.
Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd genom Lovisa Dahlström, bitr. borgarrådssekreterare
Läs mer:
Mest lästa:
- H&M flyttar från Liljeholmen: Vi har redan nya intressenter
- Parallella verkligheter på bostadsmarknaden: Här är det brist – här överskott
- Ungdomar från Gröndal fixar festival i Vinterviken: Vi kör family friendly
- H&M expanderar i Liljeholmen
- Evy strider för Röda stugan: Så kan en hållbar lösning se ut
Följare 19,5k