Annons:
Annons:

logo

Följare 19,5k

3 tips som kan förbättra dina lyft – del 1: greppstyrka

PULS & TRÄNING. Om ditt mål är att lyfta allt tyngre vikter, är det självklart viktigt att du tränar på just det: att lyfta tungt och att göra det kontinuerligt. Men om du känner att du stannat i utvecklingen och inte kan öka vikterna, finns det några knep som kan vara till hjälp. Ibland är det inte den faktiska styrkan som stoppar oss, utan andra faktorer, som begränsad rörlighet till exempel. Genom att jobba med dessa kompletterande egenskaper kan du skapa ännu bättre förutsättningar för att nå dina mål. Ett av knepen är att förbättra din greppstyrka.

När det gäller exempelvis skivstångsträning,  kan händerna ibland vara det som begränsar dig, för att styrkan i greppet tar slut mycket snabbare än vad styrkan i benen eller ryggen gör. Marklyft eller hängande övningar är ett exempel på övningar där greppstyrkan verkligen är viktig, men det gäller egentligen alla övningar där du greppar ett handtag, en stång eller ett par hantlar, där får du mer hjälp av händerna än du kanske tror. Eller när du ska bära dina tunga IKEA-kassar till tvättstugan.

Här kommer tre tips på hur du kan förbättra din greppstyrka:

Gör Farmer’s Walk
Ta två riktigt tunga vikter, t ex kettlebells eller skivstänger, en i varje hand, och gå en rak sträcka med bibehållen, stark bål och rak hållning. För lite extra utmaning, linda ett par små handdukar runt handtagen och bär i dem. Det kommer bränna rejält i händerna men du kommer märka att du successivt blir starkare. Tänk på att klämma åt med alla fingrar- även lillfingret!

Häng
Häng i en chinsstång eller liknande med raka armar och aktiverade skuldror. Du kan hänga några sekunder i taget och sen vila och upprepa det i omgångar. Extra utmaning: häng på dig en viktplatta.

Ta av dig handskarna
Testa att träna utan handskar – även om det gör ont i händerna. Du kommer få lite mer ont i början och lite valkar, men du kommer ha lättare att bygga upp greppstyrkan än om du kör med handskar. Blir du svettig om händerna och glider på stången kan magnesium, i pulverform eller flytande på flaska, vara ett alternativ.

Lycka till!

Nästa vecka får du del 2 i “Förbättra dina lyft”: bålstyrka

Text: Gabriella Picano
Foto: Sofia Kallner

Denna artikel har producerats i samarbete med från Puls & Träning 

Läs mer: 
Fler artiklar från Gabriella Picano här

Publicerad 21:28, 20 maj 2017
Annons:
Annons:

Gillar du det du läser? Swisha en peng till: 123 086 79 86  

eller donera via PayPal:
KALENDER: HÄNDER NÄRA DIG
  1. Hur svårt kan det va? (Humorshow genrep)

    21 augusti kl.19:30 - 21:30
  2. “Jag spelar för livet” Agnes Hulander Trio i Uppenbarelsekyrkan

    21 augusti kl.19:30 - 21:00
  3. Stand Up • Pub Diset

    23 augusti kl.20:00 - 22:00
MEDBORGARFÖRSLAG

Läs om olika förslag som medborgare lämnar in till sin stadsdelsnämnd. Du kan också lämna in ett själv.

Lämna in medborgarförslag
Stöd logoBättre Stadsdel

Gillar du det du läser? Swisha en peng till: 123 086 79 86  

eller donera via PayPal:
Dagens Fråga

Vad tycker du om den nya gråa färgen på höghuset i Axelsberg?

View Results

Loading ... Loading ...
Publicerad 14:20, 13 oktober 2017
Annonser
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
PolisNotiser
Podcast
KÖP-BYT-SÄLJ

Köp eller sälj dina prylar lokalt! Gå med i Facebookgruppen Köp Byt Sälj - Vi som bor i Hägersten

Annons: